Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 103
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie w sprawie zdarzenia lotniczego nr 95/2011
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 lutego 2011 r. na samolocie Piper PA-28R 200, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas podejścia do lądowania nie udało się wypuścić i zablokować przedniego podwozia. Nie powiodły się próby jego awaryjnego wypuszczenia – pozostało całkowicie schowane, natomiast podwozie główne było wypuszczone i zablokowane na zamkach. Pilot podjął decyzję o lądowaniu z wypuszczonym głównym podwoziem. Lądowanie na lotnisku EPML przebiegło pomyślnie. Uszkodzeniu uległa osłona silnika i końcówki rur wydechowych.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyny zdarzenia nie ustalono.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Komentarz PKBWL:
Podmiot zobowiązany do zbadania zdarzenia nie nadesłał w ciągu 5 lat raportu ani żadnej informacji. W tym stanie rzeczy należy uznać za uzasadnione zamknięcie badania bez ustalenia przyczyny.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |