Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 158
Wersja aktualna od 2016-11-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 158
Wersja aktualna od 2016-11-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 102
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1814/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 lipca 2016 r. na szybowcu SZD-9 Bis Bocian 1E, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej:”H2 – Brak kwalifikacji”,
„H3 - Błędy w komunikowaniu”,
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia” i
„O3 – Standardy, kontrole i audyty”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL” do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.

Lotnisko Krosno EPKR. W dniu 22 lipca 2016 r. na lotnisku w Krośnie (EPKR) odbywały się loty szkolne na szybowcu SZD-9 Bis Bocian 1E. Starty za wyciągarką odbywały się na kierunku pasa startowego 260°. Około godziny 19:43 uczeń-pilot wystartował do swojego 10 lotu tego dnia a zarazem pierwszego samodzielnego na zadanie I ćwiczenie 8. Po wykonaniu kręgu nadlotniskowego w trakcie lądowanie, uczeń pilot nie wykonał załamania lotu przed przyziemieniem i uderzył przednią płozą w nawierzchnię lotniska, odbił się i ponownie przyziemił na koło podwozia głównego wykonując cyrkiel w lewo o 90° (ilustracja nr 1). Zdaniem PKBWL uczeń-pilot po odbiciu się szybowca od ziemi oddał drążek sterowy od siebie, co doprowadziło do ponownego przyziemienia szybowca z dużą siłą na płozę i koło podwozia głównego, a w konsekwencji do cyrkla i uszkodzenia szybowca. W wyniku lądowania złamana została przednia płoza, uszkodzeniu uległa przednia część kadłuba, miska siedzenia w pierwszej kabinie oraz wyłamane zostało koło podwozia głównego wraz z wahaczem.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Brak załamania lotu w końcowej fazie lądowania, które doprowadziło do odbicia się szybowca.

Nieprawidłowa reakcja ucznia-pilota po odbiciu się szybowca od ziemi.

Utrudniona ocena odległości z powodu lądowania pod słońce znajdujące się nisko nad horyzontem.

Brak reakcji instruktora nadzorującego lot na błędy popełnione przez ucznia-pilota.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00