Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-03
Wersja aktualna od 2016-11-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 102
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1814/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 lipca 2016 r. na szybowcu SZD-9 Bis Bocian 1E, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej:”H2 – Brak kwalifikacji”,
„H3 - Błędy w komunikowaniu”,
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia” i
„O3 – Standardy, kontrole i audyty”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL” do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.
Lotnisko Krosno EPKR. W dniu 22 lipca 2016 r. na lotnisku w Krośnie (EPKR) odbywały się loty szkolne na szybowcu SZD-9 Bis Bocian 1E. Starty za wyciągarką odbywały się na kierunku pasa startowego 260°. Około godziny 19:43 uczeń-pilot wystartował do swojego 10 lotu tego dnia a zarazem pierwszego samodzielnego na zadanie I ćwiczenie 8. Po wykonaniu kręgu nadlotniskowego w trakcie lądowanie, uczeń pilot nie wykonał załamania lotu przed przyziemieniem i uderzył przednią płozą w nawierzchnię lotniska, odbił się i ponownie przyziemił na koło podwozia głównego wykonując cyrkiel w lewo o 90° (ilustracja nr 1). Zdaniem PKBWL uczeń-pilot po odbiciu się szybowca od ziemi oddał drążek sterowy od siebie, co doprowadziło do ponownego przyziemienia szybowca z dużą siłą na płozę i koło podwozia głównego, a w konsekwencji do cyrkla i uszkodzenia szybowca. W wyniku lądowania złamana została przednia płoza, uszkodzeniu uległa przednia część kadłuba, miska siedzenia w pierwszej kabinie oraz wyłamane zostało koło podwozia głównego wraz z wahaczem.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Brak załamania lotu w końcowej fazie lądowania, które doprowadziło do odbicia się szybowca.
Nieprawidłowa reakcja ucznia-pilota po odbiciu się szybowca od ziemi.
Utrudniona ocena odległości z powodu lądowania pod słońce znajdujące się nisko nad horyzontem.
Brak reakcji instruktora nadzorującego lot na błędy popełnione przez ucznia-pilota.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |