Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-03
Wersja aktualna od 2016-11-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 100
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1700/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 lipca 2016 r. na samolocie Cirrus SR22 G3 GT3, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O3 – Standardy, kontrole i audyty” i
„O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.
Lotnisko EPDE. Po wykonaniu lotu na trasie od lotniska organizacji CAMO obsługującej samolot do lotniska EPDE stwierdzony został brak dolnego fragmentu prawej owiewki skrzydło-kadłub i uszkodzenia pozostałych jej części. Sytuacja ta doprowadziła do sporu między użytkownikiem a organizacją CAMO co do okoliczności powstania tego zdarzenia, zakończonego stwierdzeniem przez CAMO niezdatności samolotu do lotu, a następnie rozwiązaniem umowy o współpracy przez organizację CAMO. Okoliczności ani czasu zaistnienia zdarzenia nie udało się ustalić. Użytkownik samolotu zamówił odpowiednią część zamienną dla zastąpienia uszkodzonej, co będzie wystarczające dla utrzymania zdatności do lotu.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Przyczyny ani czasu zaistnienia zdarzenia nie udało się ustalić.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |