Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 155
Wersja aktualna od 2016-11-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 155
Wersja aktualna od 2016-11-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 99
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1590/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 lipca 2016 r. na samolocie ultralekkim Zenair CH-601HD, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL” do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.

Lotnisko Lublin-Radawiec EPLR. W dniu 5 lipca o godz. 18:00 LMT właściciel samolotu CH-601HD wykonywał drugi lot sprawdzający po naprawie specjalnej silnika. Podczas rozbiegu, tuż przed oderwaniem, przy prędkości ok. 80 km/h, od samolotu oddzieliło się koło prawego podwozia głównego wraz z widelcem. Pierwszym tego objawem, zauważalnym dla pilota, była tendencja do zmiany kierunku rozbiegu w prawo. Po zmniejszeniu mocy silnika samolot opadł na prawe skrzydło i po krótkim dobiegu zatrzymał się na kierunku odchylonym o ok. 120° w prawo w stosunku do kierunku startu („29”). Zniszczeniu uległo połączenie goleni prawego podwozia z jej dolną płytką, zaopatrzoną w otwory pod śruby mocujące widelec z kołem. Nastąpiło także zgięcie prawego stopnia ku tyłowi, niewielka lokalna deformacja dolnej prawej podłużnicy tylnej części kadłuba za skrzydłem oraz minimalne lokalne deformacje i niewielkie przebicie dolnego pokrycia centropłata. O zdarzeniu powiadomiono PKBWL i właściwego inspektora LAACR. Oderwanie dolnej płytki od goleni nastąpiło wokół spoiny łączącej te części, a więc w strefie materiału zmienionej cieplnie po spawaniu – zniszczeniu uległa płytka, której środkowy fragment pozostał przy goleni, a obrzeże ze śrubami mocującymi ją do widelca koła zostało oderwane.

Z dokumentacji fotograficznej zdarzenia wynika, że:

– odłamywanie widelca z kołem przebiegało w taki sposób, że łamiąc się przemieścił się on w kierunku kadłuba samolotu; na elementach goleni podwozia występują oznaki postępującej punktowej korozji,

– znaczna część spoiny (ponad 25% długości) wykazuje oznaki penetracji korozji, co musiało znacznie obniżyć wytrzymałość połączenia i zapoczątkować proces jego niszczenia, większość linii rozdzielenia materiału zniszczonej części znajduje się tuż za spoiną – na granicy jego strefy zmienionej cieplnie po spawaniu.

Zjawisko penetracji korozji w spoinę nie było możliwe do wykrycia w trakcie normalnych przeglądów eksploatacyjnych – jego wykrycie wymagało demontażu części i zastosowania odpowiedniej metody defektoskopii.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną zdarzenia było zniszczenie połączenia prawej goleni podwozia z jej dolną płytką wskutek penetracji korozji w spoinę łączącą te części, które powstały w wyniku długotrwałej eksploatacji.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00