Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 150
Wersja aktualna od 2016-11-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 150
Wersja aktualna od 2016-11-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 94
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 226/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 lutego 2016 r. na samolocie Boeing 767, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”
oraz
„O5 – Działanie obsługi naziemnej”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

W trakcie wypychania samolotu Boeing B767-300 ze stanowiska postojowego nr 9 doszło do obtarcia obu opon przedniego podwozia. Samolot był wypychany przy użyciu holownika Douglas TBL 180. W trakcie badania zdarzenia stwierdzono, że przyczyną zdarzenia był ubytek powietrza w prawej przedniej oponie holownika, co spowodowało, że koła przedniego podwozia samolotu nie zostały wystarczająco wysoko uniesione i tarły o nawierzchnię lotniska podczas holowania, co spowodowało ich uszkodzenie. Stwierdzono także brak udokumentowanej procedury nakazującej mechanikom warsztatu sprawdzanie zgodnie z wymaganiami producenta ciśnienia w kołach holownika raz w tygodniu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Ubytek powietrza w prawej przedniej oponie holownika, co spowodowało, że koła przedniego podwozia samolotu nie zostały wystarczająco wysoko uniesione i tarły o nawierzchnię lotniska podczas holowania, co spowodowało ich uszkodzenie.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

1) bezpośrednio po zdarzeniu dokonano sprawdzenia ciśnienia powietrza w kołach holownika;

2) wprowadzono wewnętrzną procedurę kontroli stanu opon i ciśnienia powietrza w oponach wszystkich używanych w oddziale warszawskim holowników;

3) przekazano informacje o zdarzeniu do pozostałych oddziałów w celu ograniczenia możliwości powstania tego typu zdarzeń w przyszłości także w innych oddziałach.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00