Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 146
Wersja aktualna od 2016-11-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 146
Wersja aktualna od 2016-11-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 90
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2543/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 i 7 grudnia 2015 r. na samolocie Embraer ERJ170-100, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O1 – Zarządzanie bezpieczeństwem”,
„O3 – Standardy, kontrole i audyty”,
„O8 – Zmiany zarządzania”oraz
„O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 5 września 2016 r.

Baza techniczna organizacji obsługowej [EPWA]. Podczas wykonywania przeglądu w dniu 6.12.2005 r. personel organizacji obsługowej stwierdził usterkę ENGINE 1 SHORT DISPATCH. Zdiagnozowano, że przyczyną usterki jest niewłaściwa praca OPERABILITY BLEED VALVE (OBV) silnika nr 1. Zgodnie z FAULT ISOLATION MANUAL OBV podlegał wymianie. Personel organizacji obsługowej dokonał sprawdzenia w systemach informatycznych AMOS (używanego przez organizację obsługową) oraz MERLIN (używanego przez operatora) stanów magazynowych OBV. Oba systemy wykazały dostępność OBV. Powiadomiono Centrum Nadzoru Obsługi Technicznej operatora (MAINTENANCE CONTROL CENTER, MCC) o konieczności wymiany OBV. MCC zlecił wymianę OBV i wydał zgodę na jego pobranie z magazynu. W związku z tym, personel organizacji obsługowej, poprzez system AMOS, zamówił OBV. Zamówiony OBV posiadał stosowne dokumenty zdatności (FASA FORM 1). OBV został dostarczony. Mechanik odbierający OBV stwierdził niezgodność numeru OBV dostarczonego z magazynu z numerem OBV zdemontowanym z silnika. Wobec niezgodności numerów mechanik skonsultował się z pracownikiem zamawiającym i po uzyskaniu informacji o zamienności obu OBV oraz informacji o prawidłowości dostarczonego OBV zabudował go na silniku. Po zabudowie OBV mechanik wykonał rozruch silnika i sprawdził poprawność jego działania. Wynik sprawdzenia był pozytywny. Usterka została zamknięta a samolot został dopuszczony do eksploatacji. W dniu 7.12.2015 r. operator powiadomił o zabudowie nieprawidłowego OBV oraz wydał JOB ORDER (JO) nakazujący jego wymianę. Tego samego dnia zabudowano prawidłowy OBV. Raport z badania zdarzenia, który został wykonany przez organizację obsługową (jego streszczenie przedstawiono w niniejszym dokumencie) skonsultowano z operatorem. Operator wskazał ponadto, że w systemie MERLIN, niezdatne do eksploatacji OBV są zablokowane, czego nie uwzględnia system AMOS.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyna występująca po stronie organizacji obsługowej:

Błąd personelu, który w procesie zamawiania OBV nie dokonał należytej weryfikacji jego zdatności do eksploatacji. Mechanik montujący OBV zasugerował się dołączonym do niego certyfikatem EASA FORM 1 uznając w ten sposób zdatność zaworu do eksploatacji.

Przyczyna występująca po stronie operatora:

Brak prawidłowego zarządzania częściami magazynowymi – zgromadzone w magazynie OBV, mimo niewykonanej dyrektywy AD2013-06-06 posiadały status części zdatnych do eksploatacji. Częściami magazynowymi zarządza operator jako CAMO.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00