Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-03
Wersja aktualna od 2016-11-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 88
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2512/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych.
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 września 2016 r. na balonie Cameron A-l40, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Pilot (nalot 1530 godzin) wystartował balonem z Białegostoku o godzinie 17:45 LMT i leciał w kierunku południowym. Po doleceniu do miejscowości Olmonty około godziny 18:15 jako miejsce lądowania wybrał łąkę i rozpoczął podejście do lądowania. W trakcie podejścia do lądowania kosz balonu zawadził o antenę telewizyjną i element przymocowany do komina domu jednorodzinnego, powodując uszkodzenia ww. elementów. Lądowanie balonu nastąpiło w zaplanowanym wcześniej miejscu. Nikt z osób znajdujących się w koszu balonu i na ziemi nie odniósł obrażeń, a balon nie został uszkodzony.
Z oświadczenia złożonego przez pilota wynika, że kontakt kosza balonu z elementami znajdującymi się na dachu budynku było spowodowane niezachowaniem odpowiedniej separacji pionowej podczas podchodzenia do lądowania.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niezachowanie wystarczającej separacji pionowej od przeszkody terenowej podczas podejścia do lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Po przeanalizowaniu zdarzenia pilot postanowił zachowywać większą separację pionową i poziomą od przeszkód terenowych.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |