Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 142
Wersja aktualna od 2016-11-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 142
Wersja aktualna od 2016-11-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 86
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1615/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 lipca 2016 r. na samolocie EMBRAER ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas wykonywania czynności okresowej inspekcji wytarć na prowadnicach klap, po wypuszczeniu klap personel obsługowy Lotams stwierdził następujące uszkodzenia dwóch popychaczy owiewki przy prowadnicy 2A prawej klapy wewnętrznej:

• zgięcie popychacza górnego PN 171-03 779-90,

• złamanie i urwanie końcówki (przegubu) popychacza dolnego PN 171-03778-901.

Popychacze wymieniono zgodnie z AMM 57-54-30-400-801-A rev. 41 i przeprowadzono z pomyślnym wynikiem próby funkcjonalne wg AMM 27-50-00-801-A rev. 4J.

W trakcie badania zdarzenia stwierdzono następujące okoliczności zaistniałe podczas eksploatacji samolotu:

a) twarde lądowanie (n = 2,23 przy ciężarze samolotu 30822 kg i prędkości lądowania 123,25) wykryte w dn. 01.04.2016 r.,

b) przekroczenie prędkości na klapach (airspeed 231,25) w dn. 16.05.2016 r. wykryte przez system Aerobytes,

c) osiągnięcie w dn. 06.07.2016 r. wykrytej przez system Aerobytes znacznej deceleracji wzdłużnej przy hamowaniu (-0.33C. przy normalnej -0,200) podczas lądowania z jednoczesnym ostrym zakrętem w lewo w trakcie chowania klap.

W wyniku szczegółowej analizy tych okoliczności stwierdzono, że żadna z nich nie może być wystarczającą przyczyną zdarzenia.

Zdarzenie podobnego rodzaju z uszkodzeniem popychaczy owiewki klap miało miejsce na samolocie SP-LIE w dn. 18.07.2015 r. – za jego prawdopodobną przyczynę uznano nieprawidłowe działanie tłumika drgań poprzecznych podwozia.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyny zdarzenia nie udało się jednoznacznie ustalić.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

1) poinformowano operatora samolotu o zdarzeniu;

2) poinformowano wytwórcę samolotu o zdarzeniu. Wytwórca nadesłał informację, że nie odnotowano dotychczas podobnych przypadków, a jedyne znane analogiczne przypadki były związane z twardymi lądowaniami;

3) przekazano informacje o zdarzeniu do sekcji szkolenia personelu technicznego LOTAMS w celu wykorzystania podczas szkoleń okresowych w zakresie czynnika ludzkiego oraz typu samolotu.

Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano wg kryteriów przyjętych w PLL „LOT” S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SP1) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00