Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 140
Wersja aktualna od 2016-11-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 140
Wersja aktualna od 2016-11-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 84
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1576/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 lipca 2016 r. na paralotni Advance Omega 8, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "El- Meteorologiczne (MET)".

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Uczestnicy:

Pilot paralotniowy, mężczyzna lat 43, posiada świadectwo kwalifikacji PGP. Nalot łączny: 1000 godzin.

Warunki atmosferyczne:

Wiatr z kierunku 340 o prędkości 3-5 m/s. Wiatr o umiarkowanej sile z niewielkimi podmuchami. Siła wiatru pozwalała na loty żaglowe pod warunkiem trzymania się blisko zbocza. Powoli rozwijająca się termika

Przebieg zdarzenia:

Pilot wykonywał lot żaglowy w kierunku północnym nad drzewami, na wysokości około 15 m nad terenem. Pilot znajdował się blisko krawędzi zbocza. W pewnym momencie pilot wleciał w bardzo wąskie i silne noszenie trwające ok. 2 sekund. Następnie nastąpiło podwinięcie krawędzi natarcia na długości około % skrzydła z prawej strony. Skrzydło zanurkowało nabierając prędkości. Następnie doszło do podobnego podwinięcia z lewej strony, po czym skrzydło złożyło się i wpadło w niekontrolowane opadanie. Pilot spadł na stok zbocza na małą polanę wyciętą w lesie.

Przebieg zdarzenia był dynamiczny i doszło do niego na małej wysokości, co uniemożliwiło zaskoczonemu pilotowi wyprowadzenie skrzydła paralotni z niebezpiecznego stanu. W wyniku uderzenia pilot doznał poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną zdarzenia była utrata kontroli nad skrzydłem paralotni spowodowana wystąpieniem jego deformacji wskutek niezamierzonego wlotu w obszar turbulentnego powietrza.

Okolicznością sprzyjającą było wykonywanie lotu na małej wysokości co uniemożliwiło pilotowi skuteczną reakcję na zaistniały w locie stan niebezpieczny.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00