Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 139
Wersja aktualna od 2016-11-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 139
Wersja aktualna od 2016-11-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 83
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1561/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 lipca 2015 r. na lotnisku EPKT, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "E4 – Służby lotniskowe" i "E5 – Pomoce nawigacyjne"
oraz
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej: "O3 – Standardy, kontrole i audyty".

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 12 września 2016 r.

Lotnisko Katowice Pyrzowice EPKT. Usterka rozgłośni ATIS lotniska Katowice-Pyrzowice (EPKT) wykryta o godz. 05:05 UTC przez kontrolera ruchu lotniczego organu kontroli lotniska (KRL ADC TWR EPKT). Przy zmianie w związku z nasileniem się wiatru w „ogon" drogi startowej (RWY) w użyciu z RWY 27 na RWY 09. Rozgłośnia ATIS zaczęła emitować niezgodne z rzeczywistością komunikaty o panujących warunkach atmosferycznych. Rzeczywiste wartości z systemu AWOS to wiatr 070/6kt i CAVOK, natomiast komunikat z systemu ATIS – wiatr 220/9kt i CB na 5000 ft. KRL ADC TWR zweryfikował wskazania i o zaistniałym zdarzeniu poinformował Lokalne Biuro Meteo prosząc o usunięcie błędu. Komunikat został poprawiony kilka minut później. Pracownik Lokalnego Biura Meteo stwierdził, że taki błąd „występuje częściej przy zmianie pasa w użyciu".

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd w systemie funkcji przetwarzania i dystrybucji danych meteorologicznych.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00