Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 133
Wersja aktualna od 2016-10-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 133
Wersja aktualna od 2016-10-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 77
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2085/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 sierpnia 2016 r. na samolocie PZL 110 Koliber, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Załoga, uczeń-pilot szkolony do licencji PPL(A) z instruktorem, wykonywała lot nawigacyjny po trasie EPRJ – RPZA – EPCD – EPLB – EPST – EPRJ. Dolatując do CTR EPLB na wysokości 500 m ALT, uczeń-pilot nawiązał kontakt radiowy z TWR EPLB i złożył meldunek pozycyjny. O godzinie 12.04 LMT uzyskał zgodę na wlot w przestrzeń kontrolowaną lotniska przez punkty E i następnie S. Instruktor stwierdził, że podana przez ucznia pozycja jest nieprawidłowa i samowolnie zmienił częstotliwość radiową, przechodząc na łączność z FIS Warszawa, w celu potwierdzenia domniemanej pozycji. Samolot SP-ARO jest wyposażony w jeden zestaw radiokomunikacyjny, więc w okresie ustalania pozycji był pozbawiony łączności z TWR EPLB. W międzyczasie kontroler TWR EPLB stwierdził utratę łączności z SP-ARO i podjął działania, aby określić jego pozycję przy pomocy innych statków powietrznych operujących w pobliżu. Powiadomiono także o zaistniałej sytuacji SUP DYZ EPLB. O godzinie 12.16 załoga SP-ARO powróciła na łączność z TWR EPLB, zgłosiła widzialność lotniska i otrzymała zgodę na wykonanie „Iow pass”, po czym odlecieli na kolejny odcinek trasy.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Brak ciągłej łączności załogi samolotu SP-ARO z kontrolerem TWR, po uzyskaniu zgody na wlot do CTR EPLB, spowodowany przez instruktora, który samowolnie przeszedł na kilkanaście minut, na łączność z FIS Warszawa.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu incydentu był błąd nawigacyjny ucznia-pilota i niedokładne monitorowanie przebiegu lotu przez instruktora.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Przeprowadzono odprawę z uczestnikami szkoleń i pilotami odbywającymi loty w aeroklubie regionalnym ze szczególnym uwzględnieniem przepisów łączności radiowej. Z instruktorem i uczestnikiem incydentu przeprowadzono rozmowę dyscyplinującą.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami, nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00