Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 129
Wersja aktualna od 2016-10-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 129
Wersja aktualna od 2016-10-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 73
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1106/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 lipca 2013 r. na samolocie EKOLOT JK-OS Junior, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”

w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Pilot, właściciel samolotu, zaplanował wykonanie kilku lotów treningowych z prywatnego lądowiska, będącego miejscem bazowania samolotu. Po dokonaniu przeglądu przedlotowego, zatankowania paliwa i oceny warunków atmosferycznych, pilot podjął decyzję o wykonaniu zaplanowanych lotów. Wiatr wiał z kierunku północno-zachodniego. Start odbywał się na kierunku północnym z bocznym wiatrem. Po wykonaniu trzech lotów w łącznym czasie ok. 20 minut pilot postanowił zakończyć loty z uwagi na pogarszające się warunki atmosferyczne (silny wiatr). Podczas podejścia do lądowania w czwartym locie na kierunku południowym, pilot odczuł silniejszy podmuch wiatru w wyniku czego samolot nie chciał się przyziemić. Pilot zorientował się, że pozostała długość pasa nie jest wystarczająca do bezpiecznego zatrzymania i podjął decyzję o odejściu na drugi krąg. Zwiększył moc do startowej ale samolot, z uwagi na turbulencje przy ziemi, nie chciał się wznosić. Chcąc uniknąć zderzenia z hangarem, pilot rozpoczął wykonywanie zakrętu w lewo jednakże, lecąc na wysokości 2–3 m nad południowym krańcem pasa, samolot zawadził prawym skrzydłem o hangar, a następnie wykonał obrót w powietrzu i spadł na ziemię w pobliżu hangaru. Pilot opuścił samolot o własnych siłach, a następnie udał się na policję i do szpitala w celu przeprowadzania obdukcji. Pas lądowiska ma wymiary 400 m (między ogranicznikami) i szerokość 40 m. Od strony południowej, lekko z prawej strony osi pasa, w odległości 27 m od progu znajduje się blaszany hangar.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Zbyt dalekie planowanie przyziemienia w stosunku do panujących warunków atmosferycznych oraz spóźnione podjęcie decyzji o odejściu na drugi krąg.

Okolicznościami sprzyjającymi były porywy wiatru, lądowanie z tylno-bocznym wiatrem i niewielkie doświadczenie lotnicze pilota.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00