Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 126
Wersja aktualna od 2016-10-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 126
Wersja aktualna od 2016-10-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 70
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 28 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 642/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 kwietnia 2016 r. na samolocie Czech Sport Aircraft PS-28 Sport Cruiser, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "H2 – Brak kwalifikacji".

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Pilot z licencją PPL(A) i nalotem ok. 40FH na typie wykonywał lot z podróżnym po zaplanowanej trasie z lądowaniami etapowymi (lot na budowanie nalotu). Podczas lądowania na lotnisku EPKE na kierunku 07 doszło do dwukrotnego odbicia od nawierzchni lotniska, a następnie utraty prędkości i stromego przyziemienia na podwozie przednie, co spowodowało złamanie przedniego podwozia, uszkodzenie dolnej osłony silnika i struktury przedniej części kadłuba oraz złamanie jednej łopaty śmigła. Wskutek silnego wstrząsu doszło do włączenia nadajnika ELT. Pilot i podróżny opuścili samolot o własnych siłach nie odnosząc obrażeń (prócz zasinień na ciele od pasów bezpieczeństwa). Pilot wyłączył wszystkie systemy samolotu, zamknął zawór paliwowy i wyłączył nadajnik ELT.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

a) błąd pilotażu podczas lądowania, polegający na nieprawidłowym przyziemieniu, co doprowadziło do dwukrotnego odbicia od nawierzchni lotniska;

b) nieprawidłowa korekta błędu podczas lądowania, co doprowadziło do wysokiego odbicia z utratą prędkości, a następnie stromego przyziemienia na podwozie przednie, powodując znaczne uszkodzenia samolotu.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

W odniesieniu do pilota: wykonać dwa loty doskonalące. Każdy lot innego dnia (tak, aby warunki pogodowe były różne):

– Lot pierwszy: Loty po okręgu na lotnisku EPBC na pasie trawiastym. Czas 1h.

– Lot drugi: Przelot z lotniska EPBC na lądowisko Milewo. Trening lądowań czas 1 h nad lądowiskiem Milewo. Przelot powrotny na lotnisko EPBC.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00