Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-28
Wersja aktualna od 2016-10-28
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 68
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 października 2016 r.
w sprawie w sprawie zdarzenia lotniczego nr 102/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 stycznia 2016 r. na samolocie EMBRAER 170, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Zgłoszenie kontrolera ruchu lotniczego (KRL) GAT ACC dotyczące powtarzającego się problemu z występowaniem silnych zakłóceń odbioru podczas pracy na częstotliwości 125,45 MHz spowodowanych przez odbiornik lokalizacji KRK. Odbiornik KRK jako jeden z trzech odbiorników częstotliwości 125.45 MHz (tzw. ogólnopolskiej) musiał być wyłączany z użycia, bo wprowadzał silne zakłócenia. Około godz. 22:20 UTC wystąpiły utrudnienia w komunikacji z załogami samolotów na niskich wysokościach lotów, które były prawie niesłyszalne dla KRL, który zmuszony był (w tym czasie) do prowadzenia z nim korespondencji tylko za pomocą radiostacji KRK.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nie ustalono.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |