Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-27
Wersja aktualna od 2016-10-27
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 63
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 89/2012
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 lutego 2012 r. na samolocie EMBRAER El 70-200, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Podczas startu samolotu, po oderwaniu od pasa okazało się, że niemożliwe jest przestawienie dźwigni podwozia w pozycję „Schowane”. Na EICAS załoga nie znalazła informacji o usterce. Zawrócono na lotnisko startu i wykonano lądowanie bez problemów. Samolot został przekazany służbom technicznym, które wykonały testy podwozia i w wyniku procedury naprawczej stwierdzono, że należy wymienić sensory WOW prawego podwozia głównego. Usterka została naprawiona i samolot powrócił do eksploatacji.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną zdarzenia lotniczego była usterka sensorów WOW prawego podwozia głównego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Służby techniczne użytkownika wykonały testy podwozia i zgodnie z AMM 32-62-03-400-801A przeprowadziły wymianę uszkodzonych sensorów WOW.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |