Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-25
Wersja aktualna od 2016-10-25
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 55
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2001/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 31 lipca 2016 r. na samolocie Cessna 172, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
W dniu 31.07.2016 r. pilot podczas manewru kołowania do pasa 29 na lądowisku w Przasnyszu (EPPZ) zawadziła lewym skrzydłem o znajdujący się bezpośrednio przy drodze kołowania słupek ogrodzeniowy. Spowodowało to obrócenie się samolotu o 90° i następnie uderzenie przodem SP w ogrodzenie lądowiska. Pilot nie zachowała odpowiedniego odstępu między statkiem powietrznym a ogrodzeniem lądowiska. Pilot nie chciała wkołować na pas startowy 29 znajdujący się obok drogi kołowania (w tym czasie do lądowania podchodził inny SP), źle oceniła odległość od ogrodzenia co doprowadziło do zawadzenia skrzydłem o słupek ogrodzeniowy. Zdarzenie zaistniało o godz. 13:30 LMT. Nikt nie odniósł obrażeń ciała. Pilot posiadała licencję z uprawnieniem SEP(L) ważnym do 30.04.2018 r. oraz badania lotniczo-lekarskie klasy 2 ważne do 5.01.2019 r., KWT ważne do 30.03.2017 r., KTP ważne do 26.04.2017 r. Nalot ogólny pilot wynosił: 107 godz. 5 min. Nalot na typie: 17 godz. 3 min. Nalot w ostatnich 90 dniach przed zdarzeniem: 25 godz. 45 min.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Niewłaściwa ocena odległości od przeszkód podczas kołowania, co doprowadziło do zderzenia samolotu z ogrodzeniem lądowiska.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika SP:
Piloci Aeroklubu Warszawskiego zostali powiadomieni o zdarzeniu.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |