Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 106
Wersja aktualna od 2016-10-24
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 106
Wersja aktualna od 2016-10-24
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 51
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 24 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 340/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 marca 2015 r. na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki” w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik techniczny” w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”
„O3 – Standardy, kontrole i audyty”
„O – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 8 września 2016 r.

Lotnisko Warszawa-Babice EPBC. Podczas startu za wyciągarką w trakcie wykonywania zadania IV/6, przy próbie wyczepienia liny wyciągarkowej doszło do odczepienia się gałki uchwytu zwalniania liny od linki mechanizmu zwalniającego, do której była zamocowana. Lina wyciągarkowa została wyczepiona – po upewnieniu się o tym załoga szybowca wykonała normalny krąg i lądowanie oraz zgłosiła zdarzenie kierownikowi lotów. Szybowiec miał wykonaną obsługę po 100FH w dniu 5.12.2014 r. Analiza dokumentacji szybowca wykazuje, że z zapisów CRS 362/2014 wynika, iż linki zostały sprawdzone zgodnie z biuletynem 007, lecz nie do końca jednoznaczny jest zapis o wymianie wszystkich linek z rdzeniem metalowym, znajdujący się w CRS 08/2011. Jest to drugie, podobne zdarzenie w Aeroklubie Warszawskim.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zniszczenie nieprawidłowo wykonanego zakończenia linki pod zamocowanie gałki wyczepu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00