Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-24
Wersja aktualna od 2016-10-24
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 51
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 340/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 marca 2015 r. na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki” w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik techniczny” w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”
„O3 – Standardy, kontrole i audyty”
„O – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 8 września 2016 r.
Lotnisko Warszawa-Babice EPBC. Podczas startu za wyciągarką w trakcie wykonywania zadania IV/6, przy próbie wyczepienia liny wyciągarkowej doszło do odczepienia się gałki uchwytu zwalniania liny od linki mechanizmu zwalniającego, do której była zamocowana. Lina wyciągarkowa została wyczepiona – po upewnieniu się o tym załoga szybowca wykonała normalny krąg i lądowanie oraz zgłosiła zdarzenie kierownikowi lotów. Szybowiec miał wykonaną obsługę po 100FH w dniu 5.12.2014 r. Analiza dokumentacji szybowca wykazuje, że z zapisów CRS 362/2014 wynika, iż linki zostały sprawdzone zgodnie z biuletynem 007, lecz nie do końca jednoznaczny jest zapis o wymianie wszystkich linek z rdzeniem metalowym, znajdujący się w CRS 08/2011. Jest to drugie, podobne zdarzenie w Aeroklubie Warszawskim.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zniszczenie nieprawidłowo wykonanego zakończenia linki pod zamocowanie gałki wyczepu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |