Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 105
Wersja aktualna od 2016-10-24
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 105
Wersja aktualna od 2016-10-24
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 50
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 24 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2410/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 września 2016 r. na motoszybowcu Vivat L-13SE, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki” w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

W dniu 09.09.2016 r. na lotnisku Piotrków Trybunalski (EPPT) pilot licencjonowany wykonywał o godz. 18:10 LMT czwarte lądowanie, podczas którego nie wypuścił podwozia. W efekcie tego, lądując z uruchomionym silnikiem, uszkodził śmigło. Motoszybowiec odbił się od ziemi na wysokość ok. 1 m i opadł płasko na ziemię. Następnie odbił się od niej ponownie, po czym opadając „na dziób” uderzył w ziemię z wciąż pracującym silnikiem. W wyniku zdarzenia zostało całkowicie uszkodzone śmigło, obudowa dolna i przednia silnika. Zaistniało prawdopodobieństwo rozszczelnienia wypełnionej azotem kratownicy kadłuba, „rozkręcenia się” silnika, uszkodzenia wału rozrządu, a także naruszenia geometrii konstrukcji płatowca. Pilot na motoszybowcu Vivat wykonał łącznie kilkadziesiąt lotów. Powyższe zdarzenie pilot tłumaczył „nienależycie rozłożoną uwagą”.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) niewypuszczenie podwozia przez pilota na skutek nieprawidłowej podzielności uwagi podczas lądowania;

2) nieumiejętne poprawianie przez pilota błędów podczas lądowania.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Z pilotem przeprowadzono analizę przebiegu lądowania, opisując szczegółowo popełnione błędy. Zalecono loty kontrolne z HT Ośrodka Szkolenia Lotniczego.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00