Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-24
Wersja aktualna od 2016-10-24
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 50
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2410/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 września 2016 r. na motoszybowcu Vivat L-13SE, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki” w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
W dniu 09.09.2016 r. na lotnisku Piotrków Trybunalski (EPPT) pilot licencjonowany wykonywał o godz. 18:10 LMT czwarte lądowanie, podczas którego nie wypuścił podwozia. W efekcie tego, lądując z uruchomionym silnikiem, uszkodził śmigło. Motoszybowiec odbił się od ziemi na wysokość ok. 1 m i opadł płasko na ziemię. Następnie odbił się od niej ponownie, po czym opadając „na dziób” uderzył w ziemię z wciąż pracującym silnikiem. W wyniku zdarzenia zostało całkowicie uszkodzone śmigło, obudowa dolna i przednia silnika. Zaistniało prawdopodobieństwo rozszczelnienia wypełnionej azotem kratownicy kadłuba, „rozkręcenia się” silnika, uszkodzenia wału rozrządu, a także naruszenia geometrii konstrukcji płatowca. Pilot na motoszybowcu Vivat wykonał łącznie kilkadziesiąt lotów. Powyższe zdarzenie pilot tłumaczył „nienależycie rozłożoną uwagą”.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
1) niewypuszczenie podwozia przez pilota na skutek nieprawidłowej podzielności uwagi podczas lądowania;
2) nieumiejętne poprawianie przez pilota błędów podczas lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Z pilotem przeprowadzono analizę przebiegu lądowania, opisując szczegółowo popełnione błędy. Zalecono loty kontrolne z HT Ośrodka Szkolenia Lotniczego.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |