Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-21
Wersja aktualna od 2016-10-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1281/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016 r. na spadochronie Navigator 240, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „H4 – Czynnik ludzki”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie „szkolny”/II-6. Po zakończeniu zadania wykonywanego podczas swobodnego spadania, za pomocą miękkiego pilocika umieszczonego pod pokrowcem przystąpił do otwarcia spadochronu głównego. Pierwsza (wg opisu ucznia skoczka) i kolejne próby wyciągnięcia pilocika nie powiodły się, ponieważ wystąpiła sytuacja tzw. „zgubionego uchwytu”. Skoczek przystąpił do procedury awaryjnej – bez wyczepienia zamków barkowych otworzył spadochron zapasowy. Wylądował na użytkowej części lądowiska. Podczas oględzin spadochronu stwierdzono, że pilocik jest na swoim miejscu i bez problemu można go wyciągnąć z kieszeni pod pokrowcem. Uczeń nie potrafił wytłumaczyć, dlaczego pomimo wykonania 43 skoków nie potrafił zlokalizować uchwytu pilocika.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Przypomniano, że otwieranie spadochronu głównego za pomocą miękkiego spadochronu wyciągającego (pilocika) polega na uchwyceniu tulei (kulki) zamocowanej na wierzchołku spadochronu, wyciągnięcie z kieszeni, wyprostowaniu ręki i puszczeniu poza obrysem ciała skoczka. Należy to robić zdecydowanie i jednym ruchem. W przypadku wystąpienia sytuacji „zgubionego uchwytu”, przed przystąpieniem do otwarcia spadochronu zapasowego, powinno się wyczepić zamki taśm nośnych spadochronu głównego.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niezlokalizowanie, z nieustalonej przyczyny, uchwytu pilocika otwierającego spadochron główny.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |