Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-21
Wersja aktualna od 2016-10-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 45
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1728/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 lipca 2016 r. na Paralotni NEMO 2 XL (Dudek Paragliders), klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Błędy kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Uczeń-pilot wykonywał start za holem do 5. lotu, 2. tego dnia. Start odbywał się przy wietrze o prędkości 1-2 m/s. Podczas wznoszenia, gdy pilot był na wysokości około 3 m, zaciągnął linki sterownicze. Pomimo komend instruktora podawanych przez radio uczeń nie reagował prawidłowo, zaciągając i odpuszczając linki sterownicze naprzemiennie. Wobec nerwowego zachowania ucznia instruktor podał komendę przerwania dalszego holowania. Uczeń znajdował się wówczas na wysokości 10-15 m. Po przerwaniu holu skrzydło zaczęło nurkować i przyspieszać. Instruktor podawał przez radio komendy „ląduj”. Pilot nadal nie reagował prawidłowo. W wyniku tego skrzydło nie zostało wyhamowane przed przyziemieniem, a tor lotu nie został wyrównany. Doprowadziło to do lądowania ze zwiększoną prędkością postępową i opadania, co skutkowało twardym przyziemieniem i doznaniem przez ucznia urazu stawu skokowego nogi prawej. Poszkodowanego zabrała karetka pogotowia w celu udzielenia dalszej pomocy medycznej.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd techniki startu za holem polegający na niewłaściwym sterowaniu paralotnią w fazie wznoszenia oraz brak reakcji na komendy podawane przez instruktora.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Organizator lotów omówił przebieg zdarzenia z uczestnikami lotów.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |