Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 97
Wersja aktualna od 2016-10-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 97
Wersja aktualna od 2016-10-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 43
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1236/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 czerwca 2016 r. na samolocie XtremeAir XA-42, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas startu z DS28 do lotu treningowego o godz. 19:31 LMT, w fazie wznoszenia, nastąpiło samoczynne dynamiczne otwarcie osłony kabiny, co spowodowało jej wyłamanie z zawiasów i odpadnięcie od samolotu. Pilot kontynuował wznoszenie, samolot pozostawał sterowny i prawidłowo reagował na sterowanie mocą. Pilot zdecydował się na lądowanie po wykonaniu małego, „południowego” kręgu nad lotniskiem. Lądowanie nastąpiło o godz. 19:34 LMT. Służba AFIS została powiadomiona o zdarzeniu dopiero po skołowaniu z drogi startowej, ponieważ w locie nie było to możliwe ze względu na to, że pęd powietrza zerwał pilotowi z głowy słuchawki, uniemożliwiając prowadzenie korespondencji radiowej. Samolot został lekko uszkodzony (ślady uderzenia na górnym pokryciu prawego skrzydła i prawej lotce). Służby lotniskowe odnalazły szczątki rozbitej osłony kabiny. Warunki pogodowe nie miały wpływu na zaistnienie i przebieg zdarzenia

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Odblokowanie, z nieustalonego powodu, zamka osłony kabiny podczas lotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00