Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-21
Wersja aktualna od 2016-10-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 42
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1528/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 czerwca 2016 r. na samolocie Piper Arrow PA-28R, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
W trakcie lotu pilot-instruktor stwierdził spadek mocy silnika i zdecydował się na lądowanie zapobiegawcze na lotnisku Częstochowa-Rudniki. Operacje na samolocie zostały tego dnia zawieszone. Następnego dnia mechanik organizacji obsługowej dokonał sprawdzenia samolotu. Stwierdził białe ślady w rurze wydechowej oraz na dolnej części płatowca, co mogło świadczyć o nadmiernym zubożeniu mieszanki paliwowo-powietrznej. W trakcie próby silnik pracował prawidłowo. Samolot przywrócono do eksploatacji.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nadmierne zubożenie mieszanki paliwowo-powietrznej.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |