Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 95
Wersja aktualna od 2016-10-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 95
Wersja aktualna od 2016-10-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 41
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1154/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 czerwca 2016 r. na samolocie ultralekkim 3X47 Navigator UL 002, klasyfikuję do kategorii:

w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”

oraz

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

W dniu 1.06.2016 roku pilot-instruktor samolotu ultralekkiego wykonywał lot samolotem 3Xtrim z uczniem-pilotem z lądowiska Krasocin (EPKL) na lądowisko Biała Podlaska (EPBP) z wykonaniem lądowania bez zatrzymania (konwojera) na lądowisku Wiśniew. W trakcie lotu, z powodu pogorszenia się warunków atmosferycznych na trasie przelotu (front burzowy), instruktor zdecydował o wykonaniu pełnego lądowania na lądowisku Wiśniew w celu poczekania na poprawę warunków atmosferycznych (przeczekania przejścia frontu). Po zaprzestaniu opadów i po sprawdzeniu stanu pola wzlotów, po około 2 godzinach instruktor zdecydował o kontynuowaniu dalszego lotu do EPBP. Start wykonywał uczeń-pilot na kierunku 101°, wykorzystując całą dostępną długość pola wzlotów. W trakcie rozbiegu uczeń-pilot tracił kierunek startu i instruktor przejął sterowanie w odległości około ½ długości pola wzlotów. Po poderwaniu samolotu w końcowej części pola wzlotów nastąpiło zderzenie lewą częścią statecznika poziomego ze słupkiem betonowym ogrodzenia lądowiska (wysokość ok. 180 cm od powierzchni pola wzlotów), co doprowadziło do poważnego uszkodzenia usterzenia samolotu. W wyniku oderwania lewej części statecznika i steru wysokości samolot uderzył w powierzchnię ziemi uprawnej w odległości 25 metrów od ogrodzenia lądowiska, a następnie zatrzymał się około 50 metrów od granicy lądowiska.

Ustalenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych:

1) pozwolenia na wykonywanie lotów były ważne w dniu wypadku;

2) pilot-instruktor posiadał uprawnienie do wykonania lotu;

3) wykluczono niesprawność techniczną samolotu;

4) podczas rozbiegu samolotu silnik pracował na pełnej mocy (obrotach startowych);

5) masa startowa samolotu była przekroczona o 4,17%;

6) klapy zaskrzydłowe, na podstawie zdjęć z miejsca zdarzenia oraz samolotu w hangarze, były w położeniu „schowane”;

7) w wyniku zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń ciała oraz nie zgłaszał żadnych dolegliwości;

8) pilot-instruktor i uczeń-pilot zostali poddani badaniu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu -wynik badania 0,00 mg/l;

9) twardość nawierzchni pola wzlotów w chwili startu była pomniejszona i występowały liczne kałuże.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Niewłaściwa ocena stanu nawierzchni pola wzlotów i brak decyzji o przerwaniu startu w odległości pozwalającej na zatrzymanie samolotu na polu wzlotów lądowiska.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00