Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-20
Wersja aktualna od 2016-10-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 40
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2160/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 sierpnia 2016 r. na szybowiec SZD-9 Bis Bocian 1E, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
W dniu 18 sierpnia 2016 r. na lotnisku w Radawcu (EPLR) odbywały się loty szkolno-treningowe na szybowcach po starcie za wyciągarką. Około godziny 18:50 na szybowcu SZD-9 Bis Bocian 1E do swojego piątego samodzielnego lotu tego dnia wystartował uczeń-pilot (zwany dalej uczniem). Wcześniejsze cztery loty na ćwiczenie 8 zadanie 1 (loty samodzielne) zostały przez niego wykonane poprawnie. W piątym locie uczeń źle rozplanował krąg nadlotniskowy w wyniku czego, po czwartym zakręcie, wychodząc na prostą do lądowania był na zbyt małej wysokości. Pomimo tego uczeń uchylił hamulce aerodynamiczne. Instruktor nadzorujący lot wydał drogą radiową polecenie, aby je zamknął. Uczeń wykonał polecenie z niewielkim opóźnieniem, co doprowadziło do tego, że przelatując nad drzewami rosnącymi na podejściu do pasa 21, szybowiec zahaczył lewym skrzydłem o wystającą gałąź. Szybowiec odchylił się lekko w lewą stronę, ale nie spowodowało to utraty prędkości ani zmiany kierunku lotu szybowca, który bezpiecznie przyziemił się i zakończył dobieg tuż za progiem pasa 21. W wyniku zdarzenia uszkodzona została krawędź natarcia końcowej części lewego skrzydła.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
1) nieprawidłowe rozplanowanie kręgu nadlotniskowego przez ucznia-pilota;
2) spóźniona reakcja instruktora nadzorującego lot na błąd popełniony przez ucznia-pilota.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”, dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Komentarz PKBWL:
Zdaniem PKBWL, szczególnie w pierwszych lotach samodzielnych instruktor nadzorujący loty powinien stale obserwować szybowiec z uczniem-pilotem na pokładzie, aby w razie konieczności drogą radiową udzielić mu wskazówek jak ma postąpić.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Przeprowadzono odprawę z personelem latającym, na której omówiono zaistniałe zdarzenie oraz ustalono sposoby zapobiegania takim sytuacjom w przyszłości.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |
Maciej Kozłowski |