Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 90
Wersja aktualna od 2016-10-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 90
Wersja aktualna od 2016-10-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 36
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1795/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 lipca 2016 r. na samolocie Techniavia/Aerotech Slovakia SMG-92 Turbo-Finist, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”

w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”
oraz „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 24 sierpnia 2016 r. Po załadowaniu spadochroniarzy do siódmego w tym dniu lotu na wyrzucanie skoczków i natychmiast po rozpoczęciu kołowania ogon samolotu opadł na ziemię. Nastąpiło wyłamanie tylnego podwozia i jego zamocowania do konstrukcji płatowca oraz uszkodzenie pokrycia kadłuba w najbliższym sąsiedztwie, a także wgniecenie dolnej końcówki steru kierunku. Nalot sumaryczny samolotu 2907.19FH, liczba cykli 8958. Zdarzenie nastąpiło przy końcu okresu międzyprzeglądowego, wynoszącego 600FH. Podwozie tylne w samolocie SMG-92 jest zamocowane wprost do płatowca i nie posiada żadnej amortyzacji. Samolot serwisowany przez węgierską firmę Jel Stream Kfl był użytkowany głównie z lotnisk o nawierzchni trawiastej.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

1) zużycie eksploatacyjne samolotu powodujące wystąpienie zjawisk zmęczeniowych w elementach tylnego podwozia i jego zamocowania;

2) specyfika zastosowanego rozwiązania konstrukcyjnego podwozia tylnego i jego zamocowania do płatowca.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się z raportem, nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zalecono pilotom oględziny stanu nitowania tylnej części kadłuba w rejonie zamocowania podwozia tylnego podczas każdego przeglądu przedlotowego oraz okresowe sprawdzanie luzów mocowania podwozia tylnego.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00