Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-20
Wersja aktualna od 2016-10-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 36
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1795/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 lipca 2016 r. na samolocie Techniavia/Aerotech Slovakia SMG-92 Turbo-Finist, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”
oraz „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 24 sierpnia 2016 r. Po załadowaniu spadochroniarzy do siódmego w tym dniu lotu na wyrzucanie skoczków i natychmiast po rozpoczęciu kołowania ogon samolotu opadł na ziemię. Nastąpiło wyłamanie tylnego podwozia i jego zamocowania do konstrukcji płatowca oraz uszkodzenie pokrycia kadłuba w najbliższym sąsiedztwie, a także wgniecenie dolnej końcówki steru kierunku. Nalot sumaryczny samolotu 2907.19FH, liczba cykli 8958. Zdarzenie nastąpiło przy końcu okresu międzyprzeglądowego, wynoszącego 600FH. Podwozie tylne w samolocie SMG-92 jest zamocowane wprost do płatowca i nie posiada żadnej amortyzacji. Samolot serwisowany przez węgierską firmę Jel Stream Kfl był użytkowany głównie z lotnisk o nawierzchni trawiastej.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
1) zużycie eksploatacyjne samolotu powodujące wystąpienie zjawisk zmęczeniowych w elementach tylnego podwozia i jego zamocowania;
2) specyfika zastosowanego rozwiązania konstrukcyjnego podwozia tylnego i jego zamocowania do płatowca.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się z raportem, nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Zalecono pilotom oględziny stanu nitowania tylnej części kadłuba w rejonie zamocowania podwozia tylnego podczas każdego przeglądu przedlotowego oraz okresowe sprawdzanie luzów mocowania podwozia tylnego.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |
Maciej Kozłowski |