Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-17
Wersja aktualna od 2016-10-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 35
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 286/16
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, zaistniały w dniu 23 lutego 2016 r. na samolocie Piaggo P180 Avant II, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T11 – uszkodzenie systemów hydraulicznych”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
W dniu 23.02.2016 r. podczas przyjęcia dyżuru EMS w trakcie przeglądu przedlotowego zauważono krople oleju hydraulicznego w okolicy końcówki tłoczyska siłownika sterowania przednią golenią podwozia. W celu weryfikacji szczelności wykonano sprawdzenie działania układu sterowania przednią golenią. W trakcie testu wystąpił silny wyciek płynu hydraulicznego z otworu drenażowego umieszczonego w końcówce tłoczyska. Samolot został wstrzymany od wykonywania lotów. Personel techniczny SOT zgodnie z AMM 32-50-00 wymienił niesprawny siłownik na sprawny (po remoncie). Uzupełniono płyn hydrauliczny i dokonano sprawdzenia systemu na szczelność – nie zgłoszono uwag. Wykonano z wynikiem pozytywnym test układu sterowania przednią golenią podwozia. Sprawny samolot przywrócono do eksploatacji.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną zaistniałego zdarzenia była wewnętrzna nieszczelność siłownika hydraulicznego sterowania przednią golenią podwozia.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Z zaistniałym zdarzeniem zapoznano personel operacyjny SZT oraz personel techniczny obsługujący samoloty Piaggio P180 Avanti.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |