Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-17
Wersja aktualna od 2016-10-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 34
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1945/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 sierpnia 2016 r. na szybowcu SZD-51-1 Junior, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 10 sierpnia 2016 r.
W trakcie lądowania szybowiec przyziemił z przymkniętymi hamulcami aerodynamicznymi na zwiększonej prędkości (wg pilota było to 100–110 km/h) z lekkim zwisem na lewe skrzydło. Nastąpiło odbicie z koła głównego, a następnie utrata kierunku pod wiatr (w lewo) i w wyniku nieutrzymania równowagi poprzecznej zaczepienie końcówką lewego skrzydła o trawę. Lewy zwis i zaczepienie lewą końcówką skrzydła o trawę zainicjowały dynamiczny „cyrkiel” w lewo z uniesionym ogonem i podparciem dzioba szybowca w okolicy haka do startu z lin gumowych. Po wykonaniu „cyrkla” w lewo szybowiec zatrzymał się około 50 metrów od miejsca pierwszego kontaktu koła głównego z ziemią, obrócony o około 200° w stosunku do kierunku lądowania. Warunki meteo w chwili zdarzenia: wiatr 230°–270°, około 6 m/s, pokrycie 3/8 Cu o podstawie 1500 m + 4/8 As.
Uszkodzenia szybowca stwierdzone na miejscu zdarzenia: zerwana linka podtrzymująca owiewkę kabiny, uszkodzona krawędź natarcia skrzydła prawego w odległości około 75 cm od nasady, miejscowe zniszczenia pokrycia kadłuba za skrzydłami, wyklejone wręgi w kadłubie, złamana krawędź natarcia i dźwigarek statecznika pionowego, odklejone od dźwigarka pokrycie statecznika pionowego.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd pilota polegający na przyziemieniu ze zwiększoną prędkością i przymkniętymi hamulcami aerodynamicznymi, bez zachowania równowagi poprzecznej, w efekcie czego szybowiec odbił się od ziemi z koła głównego i zaczepił o trawę końcówką skrzydła lewego wykonując dynamiczny „cyrkiel” w lewo.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania podjęte po zdarzeniu:
Z pilotami biorącymi udział w lotach omówiono zdarzenie. Powiadomiono PKBWL oraz szefa wyszkolenia – dyrektora AZM. Wezwano patrol policji celem sprawdzenia stanu trzeźwości pilota i kierownika lotów – wynik badania negatywny.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Działania szefa wyszkolenia – dyrektora organizacji wykonane po zaistnieniu zdarzenia są w zupełności wystarczające. Dodatkowo zaproponowano omówienie zaistniałej sytuacji na najbliższym szkoleniu BiHL oraz wprowadzenie danych do systemu SMS w organizacji.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |