Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-06
Wersja aktualna od 2016-10-06
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 32
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 6 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1274/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016 r. na spadochronie Opale 150 klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 29 czerwca 2016 r.
Michałków – lotnisko EPOM. Skoczek (2044 skoki) wykonywał skok na zadanie „kamera” z samolotu SMG-92, z wysokości 4000 m. Do chwili otwarcia spadochronu przebieg skoku był prawidłowy. W trakcie procesu otwarcia skoczek stwierdził przedłużające się napełnianie czaszy i zablokowanie slidera pod czaszą. Po nieudanych próbach usunięcia nieprawidłowości, skoczek na wysokości około 600 m wykonał pełną procedurę awaryjną i na prawidłowo otwartym spadochronie zapasowym bezpiecznie wylądował w wyznaczonym rejonie. Oględziny wyczepionej czaszy głównej i przedstawiony przez skoczka opis skoku nie pozwoliły na ustalenie przyczyny zakłócenia procesu otwarcia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Nie ustalono przyczyny zdarzenia lotniczego.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |