Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-06
Wersja aktualna od 2016-10-06
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 31
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 6 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1850/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem Nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 lipca 2016 r. na spadochronie Nitron 150, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Uczestnik: skoczek spadochronowy, mężczyzna lat 51, posiadał Świadectwo Kwalifikacji [PJ(D)], liczba skoków: ponad 1500.
Spadochron główny: Nitron 150 (Precision Aerodynamics) – obciążenie WL l.57.
Przebieg zdarzenia: Przed skokami organizator przeprowadził odprawę ze skoczkami, przedstawiając im aktualne i prognozowane warunki atmosferyczne. Po przygotowaniu do skoków rozpoczęto działalność. Skoczek wykonywał skok z wysokości 4000 m. Był to pierwszy skok tego dnia. Od momentu opuszczenia pokładu samolotu aż do otwarcia spadochronu, skok przebiegał zgodnie z planem i bez zakłóceń. Miejsce zrzutu skoczków było prawidłowe. Skoczek podczas lotu na otwartej czaszy nie uwzględnił poprawki na wzrost prędkości i zmiany kierunku wiatru i niewłaściwie rozplanował podejście do lądowania, co doprowadziło do konieczności lądowania poza wyznaczonym i bezpiecznym obszarem. Po wykonaniu ostatniego zakrętu do lądowania skoczek wleciał w obszar „duszenia”. W ostatniej fazie podejścia skoczek lekko „odwrócił” się pod wiatr i ze zwiększoną prędkością opadania i postępową, przyziemił. Podczas lądowania skoczek zahaczył nogą o przeszkodę (wystający pieniek) i doznał złamania otwartego kości piszczelowej i strzałkowej nogi prawej.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Przyczyną wypadku lotniczego był błąd taktyki planowania i wykonania lotu na otwartej czaszy spadochronu co doprowadziło do niedolotu i lądowania poza wyznaczonym miejscem.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez organizatora skoków:
Na odprawie po skokach organizator omówił ze skoczkami przebieg zdarzenia, zwracając im uwagę na prawidłową technikę lądowania i właściwą ocenę wysokości i poprawne planowanie podejścia do lądowania.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |