Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-04-05
Wersja aktualna od 2016-04-05
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 23
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 kwietnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 484/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy zaistniały 10 kwietnia 2015 r. na lądowisku Konstancin na samolocie TS-8 Bies klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej :”H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 30 kwietnia 2015 r.
W dniu 10 kwietnia 2015 r. na lądowisku Konstancin-Jeziorna zaplanowano loty według „Programu prób w locie po odbudowie samolotu” zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Celem prób było funkcjonalne sprawdzenie prawidłowości działania samolotu TS-8 Bies dla stwierdzenia jego zdatności do wykonywania lotów. Po zakończeniu drugiego lotu związanego z oblotem pilot wykonał standardowy lewy krąg nadlotniskowy. Po wyprowadzeniu na kierunek lądowania pilot wypuścił klapy do pozycji lądowania ustalając kąt szybowania na skraj pasa. Po załamaniu i wyrównaniu samolot przyziemił na koła główne oraz przednie koło podwozia w rejonie początku lokalnego lekkiego wzniesienia terenu lotniska. Uderzenie przednim kółkiem o wzniesienie terenu spowodowało wykonanie trzech kolejnych „kangurów”. W trakcie trzeciego „kangura”, gwałtowne opadnięcie samolotu na przednie podwozie spowodowało odłamanie widelca z kołem przedniego podwozia na spoinie łączącej widelec z osią skrętu i kontakt śmigła z nawierzchnią lądowiska.
Lądowanie samolotu miało miejsce o godz. 19:14 pod zachodzące słońce, co miało niewątpliwy wpływ na ocenę wysokości samolotu przez pilotującego względem ziemi w fazie wyrównania, wytrzymania i samego przyziemienia.
Dodatkowo konstrukcja widelca podwozia przedniego samolotu TS-8 Bies, zaprojektowana w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, dostosowana była do ówczesnych możliwości technologiczno-wykonawczych wytwórcy samolotu i musi być uznana za nieoptymalną pod względem sposobu przekazywania obciążeń między elementami (widelcem i osią skrętu) za pośrednictwem spoiny.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd pilota polegający na trzypunktowym przyziemieniu i spowodowaniu odbić z przedniego podwozia („kangury”), co w konsekwencji doprowadziło do odłamania widelca przedniego podwozia od osi skrętu, zniszczenia śmigła samolotu i zakończenia dobiegu na osłonie silnika.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:
1) lądowanie pod zachodzące słońce, co znacząco utrudniło ocenę wysokości;
2) niewielkie lokalne wzniesienie terenu w miejscu przyziemienia.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Ołowski |