Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 31
Wersja aktualna od 2016-04-04
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 31
Wersja aktualna od 2016-04-04
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 13
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 kwietnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 349/2014

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy zaistniały w dniu 30 marca 2014 r. na Zalewie Wiślanym koło miejscowości Kąty Rybackie na motolotni klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – postępowanie umyślne”

oraz

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T7 – Nieuprawnione modyfikacje, nieoryginalne części zamienne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 3 marca 2015 r.

W dniu 30 marca 2014 r. pilot wykonywał lot z pasażerem nad Mierzeją Wiślaną. Przelot odbywał się na wysokości 200-250 m. Po doleceniu nad Mierzeję Wiślaną, gdy leciał w pobliżu miejscowości Kąty Rybackie przestał pracować silnik. W tym samym czasie pasażer zaalarmował pilota, że z tyłu motolotni jest pożar. Pilot rozpoczął zniżanie lotem ślizgowym i wodował około 200 m na wschód od wejścia do portu w Kątach Rybackich. Po wodowaniu zapaliło się rozlewisko paliwa, które wydostało się z uszkodzonego zbiornika. Pilot i pasażer po rozpięciu pasów bezpieczeństwa i wydostaniu się poza płonące paliwo, zostali podjęci z wody przez załogę kutra. Pilot doznał lekkich obrażeń, a pasażer ciężkich obrażeń ciała. Według ustaleń PKBWL w drugiej połowie lipca 2013 r. dokonano wymiany wózka i silnika, lecz bez ponownego wykonania przeglądu motolotni przez upoważniony do tego podmiot.

PKBWL po przeprowadzeniu analizy dokonanych zmian w motolotni stwierdziła, że:

1) w motolotni w niewłaściwy sposób wykonano powrót nadmiaru paliwa zza zaworu ciśnieniowego do zbiornika – wywiercono otwór w korku wlewu i przełożono przez niego powrotny przewód paliwowy bez jakiegokolwiek uszczelnienia;

2) dokonano przeróbki wiązki elektrycznej w sposób amatorski. Elementy zaizolowano zwykłą taśmą izolacyjną. Nie zostały również usunięte niepotrzebne elementy oryginalnej wiązki. Nie zabezpieczono wiązki przed działaniem ognia i przeciwolejowo;

3) nie znaleziono skrzynki bezpieczników. PKBWL nie uzyskała informacji o sposobach zabezpieczenia obwodów i stanu zabezpieczeń w chwili wypadku. Przeprowadzone oględziny motolotni nie wykazały, aby pożar był następstwem rozszczelnienia przewodów paliwowych bądź zwarcia w instalacji elektrycznej. Stwierdzono natomiast, że rury wydechowe (szczególnie lewa) silnika przebiegały bardzo blisko tylnej ściany plastikowego zbiornika paliwa. Dodatkowo, w tym miejscu wykonano spaw rury. Pilot próbował poradzić sobie z tym problemem, owijając kolektory bandażem z tkaniny szklanej, pogarszając jednak sytuację poprzez brak odprowadzania ciepła w tym miejscu. Prowadziło to do występowania wyższych temperatur w tym miejscu kolektora. Dodatkowo taka osłona uniemożliwiała kontrolę i wcześniejsze zauważenie pęknięć układu wydechowego w owiniętym miejscu.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) błąd konstrukcyjny, polegający na umieszczeniu zmodyfikowanych kolektorów wydechowych silnika w pobliżu nieosłoniętego termicznie zbiornika paliwa;

2) pęknięcie spawu w kolektorze wydechowym, co spowodowało wydostanie się bardzo gorących spalin bezpośrednio przy ścianie zbiornika paliwa. Doprowadziło to do perforacji zbiornika paliwa i zapłonu par paliwa. Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia było owinięcie fragmentów kolektora tkaniną, co utrudniało zauważenie podczas przeglądu przedlotowego ewentualnych uszkodzeń kolektora (spawu) w newralgicznym miejscu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00