Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 30
Wersja aktualna od 2016-04-04
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 30
Wersja aktualna od 2016-04-04
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 12
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 kwietnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1720/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje.

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 października 2013 r. na szybowcu SZD-30 PIRAT klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa ULC w dniu 5 października 2015 r.

W dniu 28.10.2013 r. na lądowisku Bezmiechowa, około godziny 11:00, rozpoczęto starty grawitacyjne szybowców. O godzinie 12:06 pilot szybowca SZD-30 Pirat o znakach rozpoznawczych SP-3759 wykonał start grawitacyjny do lotu żaglowego. Po prawidłowym rozbiegu wykonał zakręt w prawo i kontynuował lot wzdłuż zbocza, chcąc nawiązać kontakt z prądami wstępującymi. Po chwili wykonał zakręt w lewo, od zbocza i wyprowadził szybowiec na kierunek wschodni. Obserwujący lot instruktor zauważył, że szybowiec nadmiernie zbliża się do zbocza, więc ostrzegł pilota przez radio. Pilot, działając z opóźnieniem, nieznacznie odchylił lot, ale szybowiec niebezpiecznie zbliżał się do ściany lasu po wschodniej stronie lądowiska. Instruktor wydał kilkakrotnie polecenie wykonania zakrętu w prawo, od zbocza. Pilot zaczął wykonywać zakręt w prawo z dużym przechyleniem, ale w trakcie zakrętu szybowiec zahaczył prawym skrzydłem o wierzchołek topoli rosnącej w zagajniku przed lasem. Szybowiec w konfiguracji prawie pionowej zderzył się z ziemią. Szybowiec został zniszczony, a pilot poniósł śmierć na miejscu.

Opóźnienie w reakcji pilota na komendy radiowe instruktora mogło wynikać ze stresu, którego źródłem było małe doświadczenie w startach grawitacyjnych i brak doświadczenia w lotach żaglowych. Poza tym jeden z pierwszych świadków, który dobiegł na miejsce wypadku stwierdził, że pilot miał przy sobie niewyłączony telefon komórkowy, który nie uległ uszkodzeniu i dzwonił. Zdaniem PKBWL dzwoniący telefon, w czasie kiedy pilot próbował nawiązać pierwszy kontakt z prądami wznoszącymi, mógł dodatkowo rozpraszać uwagę, co sprzyjało popełnieniu błędów, które w efekcie doprowadziły do wypadku.

Pilot szybowca spełniał formalne wymagania do wykonania planowanego lotu. W ciągu ostatnich trzech miesięcy wykonał 57 lotów, w łącznym czasie 50 godzin 7 min. Pilot dobrze znał lądowisko Bezmiechowa, gdzie w sezonie 2013 wykonał do dnia poprzedzającego wypadek 28 lotów, w czasie 16 godzin 21 min. Pilot był w końcowej fazie szkolenia do uzyskania uprawnień do wykonywania szybowcowej akrobacji podstawowej (zad. AVII, ćw. 5) oraz do samodzielnego wykonywania lotów żaglowych (zad. A VI, ćw. 2). Wg opinii instruktora, z którym wykonał większą część szkolenia praktycznego, pilot szybko i w sposób trwały przyswajał kolejne elementy lotu. Latał dobrze i bezpiecznie. Przez instruktorów był obdarzony dużym zaufaniem. W ostatnim okresie latał intensywnie, jak to przedstawiono powyżej. Jego ogólne doświadczenie lotnicze było znaczne, ale nie miał doświadczenia w startach grawitacyjnych (łącznie dziesięć startów grawitacyjnych) i w lotach żaglowych. Start do krytycznego lotu był czwartym startem grawitacyjnym pilota solo i drugim startem grawitacyjnym na szybowcu Pirat.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

W trakcie badania PKBWL ustaliła następujące przyczyny wypadku lotniczego:

1) nadmierne zbliżenie szybowca do zbocza i ściany lasu po wschodniej stronie lądowiska oraz opóźniona reakcja pilota na polecenia instruktora przekazywane drogą radiową;

2) niewłaściwy podział uwagi w trakcie wykonywania zakrętu z dużym przechyleniem, na krytycznie małej wysokości nad zboczem i zderzenie szybowca z wierzchołkiem drzewa, a następnie z ziemią.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania wypadku materiałami nie zaproponowała zaleceń bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00