Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 23
Wersja aktualna od 2016-04-04
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 23
Wersja aktualna od 2016-04-04
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 kwietnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 830/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy zaistniały w dniu 24 maja 2015 r. w miejscowości Łaszki k. Jarosławia na szybowcu SZD-30 Pirat klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 3 września 2015 r.

W dniu 24 maja 2015 r. uczeń-pilot wykonywał lot na przeszkolenie na nowy typ szybowca – laszowanie. W trzecim locie, po oderwaniu się od ziemi, przechodząc do stromego wznoszenia uczeń-pilot odchylił szybowiec lekko w lewo, biorąc poprawkę na słaby wiatr wiejący z północnego wschodu. W tej samej chwili, gdy szybowiec znajdował się na wysokości około 40 m nastąpiło pękniecie liny wyciągarkowej. Uczeń-pilot zareagował z opóźnieniem. Szybowiec jeszcze przez chwilę wznosił się pod dużym kątem, szybko wytracając prędkość. Widząc to instruktor podał przez radio komendę „oddaj drążek”. Uczeń-pilot zdecydowanie wychylił drążek od siebie i szybowiec pochylił się mocno na dziób jednocześnie wykonując obrót w lewą stronę. Instruktor dał komendę „Ściągaj trochę, lądowanie”. Szybowiec przeszedł do lotu ślizgowego odchylony o około 90° od kierunku startu. Aby uniknąć wykonywania zakrętu na małej wysokości instruktor dał uczniowi komendę „Ląduj na wprost”. Uczeń-pilot wykonał polecenie. Szybowiec przeleciał nad drzewami rosnącymi na granicy lądowiska utrzymując prędkość około 80 km/h, a następnie uczeń-pilot otworzył hamulce aerodynamiczne, aby wykonać lądowanie z prostej na pastwisku, które miał przed sobą. W trakcie wytrzymania przed przyziemieniem na wysokości około 1 m szybowiec zahaczył lewym skrzydłem o ziemię, w wyniku czego obrócił się w powietrzu o około 90° w stosunku do kierunku lotu i nastąpiło przyziemienie z trawersem. W konsekwencji szybowiec uległ całkowitemu zniszczeniu. Przyziemienie nastąpiło na obszarze pastwiska zrytym przez dziki o bardzo miękkiej i nierównej nawierzchni.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Opóźniona reakcja ucznia-pilota na spadek prędkości po zerwaniu liny wyciągarkowej. Znaczna utrata kierunku lotu w trakcie zabezpieczenia prędkości. Przyziemienie z trawersem na skutek zaczepienia skrzydłem o ziemię. Okoliczności sprzyjające zaistnieniu wypadku lotniczego – małe doświadczenie ucznia-pilota.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00