Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-04-04
Wersja aktualna od 2016-04-04
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 kwietnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 830/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy zaistniały w dniu 24 maja 2015 r. w miejscowości Łaszki k. Jarosławia na szybowcu SZD-30 Pirat klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 3 września 2015 r.
W dniu 24 maja 2015 r. uczeń-pilot wykonywał lot na przeszkolenie na nowy typ szybowca – laszowanie. W trzecim locie, po oderwaniu się od ziemi, przechodząc do stromego wznoszenia uczeń-pilot odchylił szybowiec lekko w lewo, biorąc poprawkę na słaby wiatr wiejący z północnego wschodu. W tej samej chwili, gdy szybowiec znajdował się na wysokości około 40 m nastąpiło pękniecie liny wyciągarkowej. Uczeń-pilot zareagował z opóźnieniem. Szybowiec jeszcze przez chwilę wznosił się pod dużym kątem, szybko wytracając prędkość. Widząc to instruktor podał przez radio komendę „oddaj drążek”. Uczeń-pilot zdecydowanie wychylił drążek od siebie i szybowiec pochylił się mocno na dziób jednocześnie wykonując obrót w lewą stronę. Instruktor dał komendę „Ściągaj trochę, lądowanie”. Szybowiec przeszedł do lotu ślizgowego odchylony o około 90° od kierunku startu. Aby uniknąć wykonywania zakrętu na małej wysokości instruktor dał uczniowi komendę „Ląduj na wprost”. Uczeń-pilot wykonał polecenie. Szybowiec przeleciał nad drzewami rosnącymi na granicy lądowiska utrzymując prędkość około 80 km/h, a następnie uczeń-pilot otworzył hamulce aerodynamiczne, aby wykonać lądowanie z prostej na pastwisku, które miał przed sobą. W trakcie wytrzymania przed przyziemieniem na wysokości około 1 m szybowiec zahaczył lewym skrzydłem o ziemię, w wyniku czego obrócił się w powietrzu o około 90° w stosunku do kierunku lotu i nastąpiło przyziemienie z trawersem. W konsekwencji szybowiec uległ całkowitemu zniszczeniu. Przyziemienie nastąpiło na obszarze pastwiska zrytym przez dziki o bardzo miękkiej i nierównej nawierzchni.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Opóźniona reakcja ucznia-pilota na spadek prędkości po zerwaniu liny wyciągarkowej. Znaczna utrata kierunku lotu w trakcie zabezpieczenia prędkości. Przyziemienie z trawersem na skutek zaczepienia skrzydłem o ziemię. Okoliczności sprzyjające zaistnieniu wypadku lotniczego – małe doświadczenie ucznia-pilota.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie sformułowała zaleceń bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |