Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 22
Wersja aktualna od 2016-04-04
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 22
Wersja aktualna od 2016-04-04
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 kwietnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 659/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. U. z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który miał miejsce w dniu 17 czerwca 2011 r. na samolocie ultralekkim P-96 Golf na lądowisku Kawęczyn, klasyfikacja do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E3 – Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 2 stycznia 2015 r.

W dniu 17 czerwca 2011 r. o godzinie 19:30 pilot samolotu wykonywał start. Podczas rozbiegu pilot zauważył sarnę wybiegającą na pas startowy z prawej strony. W celu uniknięcia zderzenia pilot zmienił kierunek o 30° w lewo. Po zmianie kierunku pilot podniósł przód samolotu, lecz nie zdołał oderwać się od ziemi. Samolot lewym głównym podwoziem najechał na wystającą granicę pomiędzy pasem startowym a sąsiednim polem, które było porośnięte zbożem. Nastąpiło wyrwanie goleni głównego podwozia po lewej stronie, obrót samolotu w lewo następnie urwanie goleni po prawej stronie oraz zgięcie przedniej stójki. PKBWL przypomina, że wykonywanie startów i lądowań na nieogrodzonych i niestrzeżonych lądowiskach wymaga wzmożonej uwagi ze względu na niczym nieograniczoną możliwość pojawienia się na nich zwierząt lub wtargnięcia na drogę startową pojazdów i ludzi.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Wykonanie przez pilota manewru w celu uniknięcia zderzenia z sarną, co spowodowało wypadnięcie samolotu poza drogę startową.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00