Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-07-14
Wersja aktualna od 2015-07-14
obowiązujący
WYTYCZNE Nr 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lipca 2015 r.
zmieniające wytyczne w sprawie raportów konwersji oraz raportów zaliczenia szkoleń dla licencji pilota szybowcowego (SPL), licencji pilota balonowego (BPL) i uprawnień pilota doświadczalnego
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) ogłasza się, co następuje:
§ 1. W wytycznych Nr 6 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 września 2013 r. w sprawie raportów konwersji oraz raportów zaliczenia szkoleń dla licencji pilota szybowcowego (SPL), licencji pilota balonowego (BPL) i uprawnień pilota doświadczalnego (Dz. Urz. ULC poz. 90 oraz z 2014 r. poz. 35) w załączniku nr 1 „Raport konwersji licencji krajowej pilota szybowcowego PL(G) na licencję pilota szybowcowego (SPL)” część „Uprawnienia dodatkowe” otrzymuje brzmienie:
”
Uprawnienia | |||||||
Uprawnienie do wykonywania akrobacji –podstawy prawne oraz inne dokumenty źródłowe: FCL800 w załączniku I1) | Uprawnienie do wykonywania akrobacji – podstawy prawne oraz inne dokumenty źródłowe: pkt 3.8.1 ppkt i w załączniku nr 13); Program szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego, zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 16 marca 2004 r., z późn. zm. |
|
|
|
|
|
|
Ubiegający się o upoważnienie do wykonywania akrobacji musi: – posiadać co najmniej 120 startów w charakterze pilota dowódcy statku powietrznego wykonane po wydaniu licencji; – ukończyć szkolenie w zatwierdzonym ośrodku szkolenia obejmujące: • wykłady z wiedzy teoretycznej: • zaliczenie co najmniej 5 h lub 20 lotów szkolnych w akrobacji na statku powietrznym. Zakres szkolenia dla uzyskania uprawnienia akrobacji wpisywanego do licencji Part FCL zgodnie z wymaganiami FCL.800 w załączniku I1) obejmuje następujące figury: – przeciągnięcia statyczne i dynamiczne, – korkociąg, – zwrot bojowy. – głębokie krążenie (spirala). – pętla, – wywrót szybki, – przewrót (ranwers), – wyprowadzenie ze spirali nurkującej, – zawrót, – lot odwrócony, – leniwa ósemka. – beczki. | Ubiegający się o upoważnienie do wykonywania: 1) akrobacji normalnej: musi posiadać: – nalot na szybowcach 25 h; – nalot na typie szybowca, na którym będzie prowadzone szkolenie 5 h; – ukończyć szkolenie teoretyczne: – zaliczyć 10 lotów z instruktorem i 7 lotów samodzielnych. 2) Ubiegający się do wykonywania akrobacji wyższej musi: – posiadać nalot co najmniej 150h; – ukończyć szkolenie teoretyczne; – zaliczyć 10 lotów z instruktorem i 9 lotów samodzielnych. Pilot, który uzyskał kwalifikacje do wykonywania akrobacji ograniczonej (podstawowej), uprawniony jest do wykonywania następujących figur: – przeciągnięcia statyczne i dynamiczne, – korkociąg, – zwrot bojowy, głębokie krążenie i wyprowadzanie ze spirali, – pętla, – wywrót szybki, – przewrót (ranwers). |
|
| X | Posiadaczowi licencji pilota szybowcowego PL(G), który ma wpisane do dziennika uprawnienie do wykonywania akrobacji wyższej lub wyczynowej, wpisujemy uprawnienie „Akrobacja”, zgodnie z wymaganiami w załączniku I1) (Części-FCL do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011). Posiadaczowi licencji pilota szybowcowego PL(G), który ma wpisane do dziennika uprawnienie do wykonywania akrobacji normalnej (podstawowej) i jednocześnie jako pilot samolotowy posiada wpisane do dziennika uprawnienia do wykonywania akrobacji minimum średniej, wpisujemy do licencji SPL uprawnienie , „Akrobacja”, zgodnie z wymaganiami załącznika I1) (Części-FCL do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011), Posiadaczowi licencji pilota szybowcowego PL(G), który ma wpisane do dziennika uprawnienie do wykonywania akrobacji normalnej (podstawowej), wpisujemy uprawnienie: „Akrobacja ograniczona”. | Uprawnie-nie: „Akrobacja ograniczona” podlega wpisowi do licencji pilota szybowco- wego SPL z dodatkową informacją w Kolumnie XIII (Uwagi): „Ograniczo- ne do figur wymienio-nych w raporcie konwersji licencji pilota szybowco-wego SPL w kolumnie wymagania /przywileje krajowe”. | Ogranicze- nie zostaje zdjęte po odbyciu szkolenia pomostowe-go spełniające-go wymagania zawarte w FCL.800 w załączniku I1). |
Uprawnienie do wykonywania lotów chmurowych FCL.380 w załączniku I1) | Uprawnienie do wykonywania lotów chmurowych – podstawy prawne oraz inne dokumenty źródłowe: zadanie B/III (Część B rozdział 6) oraz zadanie B/VI (Część B rozdział 9) w Programie szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego, zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 16 marca 2004 r., z późn. zm. |
|
|
|
|
|
|
Ubiegający się o upoważnienie do wykonywania lotów chmurowych na szybowcach musi spełnić następujące wymagania: minima: – po otrzymaniu licencji uzyskać nalot 30 godzin jako dowódca na szybowcach, lub motoszybowcach: szkolenie: zaliczyć szkolenie w zatwierdzanym ośrodku szkolenia (ATO): a) teoria b) praktyka: co najmniej 2 godziny lotu szkolnego na szybowcu lub motoszybowcu podczas których szybowiec jest pilotowany wyłącznie według wskazań przyrządów, z czego maksimum jedną godzinę można wykonać na motoszybowcu turystycznym: c) egzamin praktyczny: zdać egzamin przed pilotem egzaminatorem (FE) posiadającym odpowiednie kwalifikacje. | Ubiegający się o wpis uprawnienia do wykonywania lotów chmurowych lub wysokościowych w osobistej dokumentacji praktyki lotniczej (logbook'u) musi posiadać: minima: – licencję pilota szybowcowego SPL; – posiadanie uprawnienia do lotów według przy- rządów: – nalot: 100 godzin jako pilot dowódca na szybowcu: szkolenie obejmuje: miniumum 3 loty szkolne w łącznym czasie 2 godz. 15 min. oraz zaliczony lot egzaminacyjny |
| X |
| Aktualne wymagania krajowe pozostają wyższe niż wymagania przepisu FCL.830 w za załączniku I1). Posiadaczowi licencji pilota szybowcowego PL(G) lub licencji pilota szybowcowego SPL, który miał wpisane do osobistej dokumentacji praktyki lotniczej (logbook'a) przed dnim 3 kwietnia 2014 r. uprawnienie do wykonywania lotów chmurowych lub wysokościowych wpisuje się uprawnienie „Chmury” zgodnie z wymaganiami załącznika I1) (Części-FCL do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011), po uzyskaniu zaliczenia egzaminu praktycznego przed pilotem egzaminatorem (FE w ww. zakresie. | – | – |
Uprawnienia instruktorskie: posiadać uprawnienie do lotów chmurowych i wykazać się przed instruktorem instruktorów (FI.FI) zdolnością prowadzenia szkolenia w zakresie tego uprawnienia. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| „ |
§ 2. Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Ołowski |