Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-11-26
Wersja aktualna od 2014-11-26
obowiązujący
WYTYCZNE Nr 17
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 listopada 2014 r.
w sprawie określenia parametrów technicznych dla lądowisk
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) ogłasza się, co następuje:
§ 1. W celu bezpiecznego eksploatowania lądowisk, w szczególności ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, zaleca się stosowanie parametrów technicznych dla lądowisk, określonych w niniejszych wytycznych.
§ 2. 1. Lądowisko powinno być utrzymywane w sposób zapewniający jego bezpieczne użytkowanie.
2. Zaleca się, aby we wniosku o wpis lądowiska do ewidencji lądowisk w części dotyczącej ogólnej informacji o statkach powietrznych najczęściej wykonujących starty i lądowania z lądowiska, zgłaszający lądowisko określił maksymalną masę startową (MTOM) statków powietrznych, które będą wykonywały operacje lotnicze na zgłaszanym lądowisku.
3. Zgłaszający lądowisko powinien udostępniać informacje o maksymalnej masie startowej (MTOM) statków powietrznych, które zostały przez niego dopuszczone do wykonywania operacji lotniczych na lądowisku.
§ 3. Lądowisko powinno być usytuowane na odpowiednio przygotowanym sztucznym lub naturalnym, zagęszczonym podłożu, odwodnionym stosownie do lokalnych warunków hydrogeologicznych i ukształtowanym powierzchniowo w przedziale dopuszczalnych nachyleń.
§ 4. Usytuowanie lądowiska powinno być takie, aby:
1) dłuższy bok drogi startowej/pola wzlotów był zgodny z kierunkiem przeważających wiatrów;
2) droga startowa/pole wzlotów zapewniała wykonywanie startów i lądowań z obydwu przeciwnych kierunków;
3) starty i lądowania statków powietrznych powodowały jak najmniejszą uciążliwość dla środowiska;
4) w jego otoczeniu nie występowały przeszkody lotnicze.
§ 5. 1. Długość drogi startowej/pola wzlotów na lądowisku powinna być taka, aby statek powietrzny (lub zespół statków powietrznych w przypadku lotów holowanych) przy bezwietrznej pogodzie, po oderwaniu się na końcu pasa drogi startowej mógł przejść na wysokości co najmniej 15 m ponad szczytami istniejących obiektów stałych i tymczasowych, aż do osiągnięcia wysokości 100 m ponad wzniesieniem lądowiska.
2. Droga startowa na lądowisku dla samolotów i szybowców powinna mieć rozporządzalną długość rozbiegu co najmniej o 50% większą od długości wymaganej dla statku powietrznego korzystającego z danego lądowiska, odpowiednio skorygowaną ze względu na rodzaj i spadek nawierzchni.
§ 6. 1. W przypadku lądowiska przeznaczonego wyłącznie dla samolotów szerokość drogi startowej nie powinna być mniejsza niż 30 m.
2. W przypadku lądowiska dla szybowców szerokość drogi startowej nie powinna być mniejsza niż 50 m.
3. W przypadku lądowiska przeznaczonego wyłącznie dla urządzeń latających szerokość drogi startowej może być mniejsza niż 30 m, jednak nie mniejsza niż podwójna rozpiętość ich skrzydeł.
§ 7. W przypadku lądowiska dla śmigłowców długość i szerokość pola wzlotów wraz z jego strefą zabezpieczenia nie powinna być mniejsza niż dwukrotna długość największego wymiaru śmigłowca używanego na danym lądowisku.
§ 8. Tereny znajdujące się poza czołowymi granicami drogi startowej, na lądowisku dla samolotów i szybowców, powinny mieć powierzchnię uporządkowaną i wyrównaną, na jej szerokości i długości nie mniejszej niż 50 m.
§ 9. Nachylenie powierzchni drogi startowej na lądowisku dla samolotów i szybowców nie powinno przekraczać:
1) w kierunku podłużnym – 3,0%;
2) w kierunku poprzecznym – 2,0%.
§ 10. 1. Schemat powierzchni ograniczających wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowiska dla samolotów i szybowców z obydwu kierunków drogi startowej/pola wzlotów określa załącznik nr 1 do wytycznych.
2. Schemat powierzchni ograniczających wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowiska naziemnego dla śmigłowców z kierunków podejścia i wznoszenia określa załącznik nr 2 do wytycznych.
3. Schemat powierzchni ograniczających wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowiska wyniesionego dla śmigłowców z kierunków podejścia i wznoszenia (operacje lotnicze w dzień) określa załącznik nr 3 do wytycznych.
4. Schemat powierzchni ograniczających wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowiska wyniesionego dla śmigłowców z kierunków podejścia i wznoszenia (operacje lotnicze w nocy) określa załącznik nr 4 do wytycznych.
§ 11. Na lądowisku dla samolotów, używanym w nocy, droga startowa powinna być oznakowana światłami według schematu układu świateł drogi startowej lądowiska określonego w załączniku nr 5 do wytycznych, oraz tak, aby wskazywały:
1) w przypadku startu – miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granice rozporządzalnej drogi startowej;
2) w przypadku lądowania – kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granice rozporządzalnej drogi startowej.
§ 12. Lądowisko dla śmigłowców używane w nocy powinno być oznakowane światłami w sposób umożliwiający jego identyfikację, bezpieczny start i lądowanie. Schemat oznakowania oraz rozmieszczenia pomocy świetlnych na lądowisku naziemnym dla śmigłowców określa załącznik nr 6 do wytycznych, a schemat oznakowania oraz rozmieszczenia pomocy świetlnych na lądowisku wyniesionym dla śmigłowców określa załącznik nr 7 do wytycznych.
§ 13. 1. Lądowisko powinno być wyposażone we wskaźnik kierunku wiatru widoczny dla pilotów wykonujących operacje lotnicze na tym lądowisku.
2. W przypadku wykonywania na lądowisku nocnych operacji lotniczych wskaźnik kierunku wiatru powinien być oświetlony.
§ 14. Lądowisko powinno posiadać przynajmniej jedną drogę dojazdową łączącą je z siecią dróg publicznych, gwarantującą przez okres użytkowania lądowiska przejezdność dla pojazdów ze sprzętem przeciwpożarowym i pojazdów ratownictwa medycznego, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej.
§ 15. Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Ołowski |
Załączniki do wytycznych Nr 17 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 26 listopada 2014 r.
Załącznik nr 1
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA DLA SAMOLOTÓW I SZYBOWCÓW Z OBYDWU KIERUNKÓW DROGI STARTOWEJ/POLA WZLOTÓW
Załącznik nr 2
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA NAZIEMNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA
Załącznik nr 3
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA WYNIESIONEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA – OPERACJE LOTNICZE W DZIEŃ
Załącznik nr 4
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISKA WYNIESIONEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA – OPERACJE LOTNICZE W NOCY
Załącznik nr 5
SCHEMAT UKŁADU ŚWIATEŁ DROGI STARTOWEJ LĄDOWISKA
Załącznik nr 6
SCHEMAT OZNAKOWANIA ORAZ ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU NAZIEMNYM DLA ŚMIGŁOWCÓW
Załącznik nr 7
SCHEMAT OZNAKOWANIA ORAZ ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU WYNIESIONYM DLA ŚMIGŁOWCÓW