Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-03-21
Wersja aktualna od 2014-03-21
obowiązujący
KOMUNIKAT Nr 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2014 r.
w sprawie dokonania przez Rzeczpospolitą Polską notyfikacji w zakresie zastosowania odstępstw wynikających z rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 oraz Nr 232, poz. 1378) podaje się do publicznej wiadomości informację o:
1) dokonanej przez Rzeczpospolitą Polską notyfikacji w zakresie zastosowania odstępstw wynikających z rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm.), w przedmiocie niezarobkowych operacji lotniczych, stanowiącej załącznik nr 1 do komunikatu;
2) programie wdrożenia nowych przepisów Unii Europejskiej w przedmiocie niezarobkowych operacji lotniczych w Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącym załącznik nr 2 do komunikatu.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Kasprzyk |
Załączniki do komunikatu Nr 5 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 21 marca 2014 r.
Załącznik nr 1
Notyfikacja Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zastosowania niektórych odstępstw wynikających z rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012, str. 1, z późn. zm.) w przedmiocie niezarobkowych operacji lotniczych
Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008, zwanego dalej „rozporządzeniem nr 965/2012”, wprowadzonego rozporządzeniem Komisji (UE) nr 800/20131) Rzeczpospolita Polska zgłosiła Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego zamiar skorzystania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z niżej wymienionych odstępstw przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia nr 965/2012, jednocześnie załączając do notyfikacji szczegółowy Program wdrożenia nowych przepisów Unii Europejskiej w przedmiocie niezarobkowych operacji lotniczych w Rzeczypospolitej Polskiej.
Konieczność zastosowania wymienionych w notyfikacji odstępstw spowodowana jest potrzebą zapewnienia odpowiedniego czasu na dostosowanie się przez operatorów wykonujących niekomercyjne operacje z wykorzystaniem skomplikowanych technicznie statków powietrznych z napędem silnikowym, jak i z wykorzystaniem innych statków powietrznych, które nie są klasyfikowane jak skomplikowane technicznie statki powietrzne z napędem silnikowym, do nowych europejskich wymagań w przedmiocie niezarobkowych operacji lotniczych.
Wprowadzenie Programu wdrożenia nowych przepisów Unii Europejskiej w przedmiocie niezarobkowych operacji lotniczych w Rzeczypospolitej Polskiej podyktowane jest koniecznością zapewnienia:
a) w zakresie nadzoru lotniczego (Urząd Lotnictwa Cywilnego) – minimalnego czasu niezbędnego do wprowadzenia nowych rozwiązań, dostosowania polskiego systemu prawnego (ustawa, rozporządzenia, wewnętrzne akty prawne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego), przygotowania nowych procedur administracyjnych i sprawowania bieżącego nadzoru nad wykonywaniem operacji niezarobkowych, przeprowadzenia stosownych szkoleń inspektorów Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz dokonania oceny składanych deklaracji i przeprowadzenie audytów kontrolnych w celu potwierdzenia spełnienia nowych wymagań oraz przeprowadzenie akcji informacyjnej dla środowiska lotniczego,
b) w odniesieniu do przewoźników lotniczych – minimalnego czasu niezbędnego do dostosowania wyposażenia swoich statków powietrznych do nowych wymagań oraz przeszkolenia załóg lotniczych.
Terminy zastosowania odstępstw:
I. Na podstawie art. 10 ust. 3 lit. a rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 nie stosowanie wymagań zawartych w załączniku III (Part-ORO) do rozporządzenia nr 965/2012 dla operacji niezarobkowych z wykorzystaniem skomplikowanych samolotów i śmigłowców do dnia 25/08/2016 r.
II. Na podstawie art. 10 ust. 3 lit. b rozporządzenia nr 965/2012 nie stosowanie wymagań zawartych w:
i. załącznikach V (Part-SPA) i VI (Part-NCC) do rozporządzenia nr 965/2012 dla operacji niezarobkowych z wykorzystaniem skomplikowanych technicznie statków powietrznych z napędem silnikowym – do dnia 25/08/2016 r.,
ii. załącznikach V (Part-SPA) i VII (Part-NCO) do rozporządzenia nr 965/2012 dla operacji niezarobkowych z wykorzystaniem statków powietrznych innych niż skomplikowane technicznie statki powietrzne z napędem silnikowym – do dnia 28/10/2014 r., z zastrzeżeniem pkt III.
III. Na podstawie art. 10 ust. 3 lit. b rozporządzenia nr 965/2012 nie stosowanie wymagań zawartych w załączniku VII (Part-NCO) dla operacji niezarobkowych wykonywanych z wykorzystaniem statków powietrznych innych niż skomplikowane technicznie statki powietrzne z napędem silnikowym – do dnia 25/08/2016 r.:
i. NCO.OP.190 (użycie dodatkowego tlenu) – szybowce,
ii. NCO.IDE.A.155 lit b ppkt 1 (dodatkowy tlen w samolotach z kabiną bez hermetyzacji) – samoloty,
iii. NCO.IDE.H.155 lit b ppkt 1 (dodatkowy tlen w śmigłowcach z kabiną bez hermetyzacji) – śmigłowce,
iv. NCO.IDE.S.130 lit. a (dodatkowy tlen) – szybowce,
v. NCO.IDE.B.121 lit. a (dodatkowy tlen) – balony,
vi. NCO.IDE.A.170 (awaryjny nadajnik lokalizacyjny (ELT)) – samoloty,
vii. NCO.IDE.H.170 (awaryjny nadajnik lokalizacyjny (ELT)) – śmigłowce,
viii. NCO.IDE.S.115 lit. a ppkt 2 (pperacje VFR – przyrządy pilotażowe i nawigacyjne) – szybowce,
ix. NCO.IDE.S.120 lit. b (loty chmurowe – przyrządy pilotażowe i nawigacyjne) – szybowce.
IV. W okresie dostosowywania się do nowych wymagań Unii Europejskiej w przedmiocie niezarobkowych operacji lotniczych w Rzeczypospolitej Polskiej będą miały zastosowanie przepisy załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 262, poz. 2609).
|
1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 800/2013 z dnia 14 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 227 z dnia 24.8.2013, str. 1).
Załącznik nr 2