Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2013 poz. 80
Wersja aktualna od 2013-08-12
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2013 poz. 80
Wersja aktualna od 2013-08-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 49
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 12 sierpnia 2013 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 965/13

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 lipca 2013 r., na samolocie Aero AT-3R-100, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne – H4”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Uczeń-pilot wraz z pilotem-instruktorem wykonywali loty szkolne wg zad. I ćwicz. 4 (Nauka startu i lądowania). Po starcie z konwejera z pasa betonowego na kierunku 28 i wykonaniu lewego (południowego) kręgu, podczas kolejnego lądowania na pasie trawiastym na kierunku 280° (na kierunku zachodzącego słońca) przy prędkości 120 km/h z klapami wychylonymi na kąt maksymalny nastąpiło przyziemienie na trzy punkty, a następnie odbicie na wysokość ok. 0,5 m („kangur”); dalsze wznoszenie po odbiciu zostało powstrzymane. Przy drugim przyziemieniu w pozycji również zbliżonej do pozycji na trzy punkty i przekołowaniu ok. 1–1,5 m nastąpiło złamanie się goleni podwozia przedniego i zatrzymanie samolotu po prostoliniowym przemieszczeniu, połączonym z ryciem murawy przez złamaną goleń podwozia. Załoga opuściła kabinę o własnych siłach nie odnosząc żadnych obrażeń.

Instruktor-pilot, lat 39, posiadał ważną licencję pilota zawodowego samolotowego. Nalot ogólny 530 godz., w tym na AT-3 – 24 godz.

Warunki atmosferyczne podczas lotu: VFR, bezwietrznie. Lądowanie odbywało się na kierunku zachodzącego słońca.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami poważnego incydentu lotniczego były:

– zbyt wczesne umożliwienie uczniowi wykonanie w pełni samodzielnego lądowania;

– niewłaściwa reakcja instruktora na błąd ucznia.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie proponuje wprowadzenia zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, jednocześnie zaakceptowała działania profilaktyczne podjęte przez organizatora szkolenia:

„Omówienie przebiegu zdarzenia z instruktorem pod kątem umożliwiania uczniom w pełni samodzielnych lądowań z zastosowaniem ogólnej kontroli i podpowiedzi słownych”.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Dyrektor aeroklubu regionalnego

5.1. Dokonać lotu sprawdzającego z instruktorem-pilotem uczestniczącym w zdarzeniu lotniczym ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poprawiania błędów ucznia-pilota podczas lądowania.

5.2. Zaleca się, aby w aeroklubie regionalnym, powyższe zdarzenie lotnicze zostało dodatkowo uwzględnione podczas realizacji lotów metodycznych z instruktorami-pilotami. Komentarz:

Brak właściwej oceny sytuacji, prawidłowej reakcji sterami we właściwym czasie jest często przyczyną powstania niebezpiecznych sytuacji podczas podejścia do lądowania i lądowania. Wielu instruktorów -pilotów w trakcie praktyki instruktorskiej oswaja się z zagrożeniami i ich nie zauważa lub obdarza nadmiernym zaufaniem szkolących się uczniów-pilotów poprzez zbyt wczesne umożliwienie uczniowi wykonanie w pełni samodzielnego lądowania.

Instruktor-pilot wykonując loty z uczniem-pilotem jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo i ma być zawsze gotowy do podjęcia natychmiastowego działania. Gotowość ta musi być tym większa im mniejszy jest margines bezpieczeństwa wynikający z wysokości, turbulencji, samopoczucia lub innych czynników zewnętrznych mających wpływ na bezpieczeństwo lądowania.

Należy unikać w początkowym okresie nauki lądowania z uczniami-pilotami pod „ostre” słońce, które oślepia i uniemożliwia precyzyjną ocenę wysokości przez ucznia-pilota. Instruktor podczas takiego lądowania pod słońce powinien przewidzieć nieprawidłowe działanie ucznia-pilota i zachować szczególną czujność, biorąc również pod uwagę to, że wykonywanie lotów na samolocie AT-3, a szczególnie jego pierwszej wersji, wymaga większych umiejętności.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Piotr Kasprzyk

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00