Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2013-02-05
Wersja aktualna od 2013-02-05
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 19
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 lutego 2013 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 47/05
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 kwietnia 2005 r., na szybowcu SZD-9bis Bocian 1E, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Podwozie - T3”.
2. Opis okoliczności wypadku:
W aeroklubie regionalnym wykonywano loty szkolne na szybowcach. Podczas końcowej fazy dobiegu w trakcie lądowania po wykonaniu lotu szkolnego nastąpiło wyrwanie osi koła podwozia głównego z obejm widelca podwozia i oddzielenie się koła od szybowca. Oderwane koło weszło w kontakt z dolnymi pokryciami tylnej części kadłuba, powodując dalsze uszkodzenia.
Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku było zniszczenie sworzni obejm osi koła podwozia głównego i w następstwie wyłamanie części obejm spowodowane zużyciem eksploatacyjnym.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Ołowski |