Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2013 poz. 9
Wersja aktualna od 2013-01-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2013 poz. 9
Wersja aktualna od 2013-01-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 17 stycznia 2013 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 179/04

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 lipca 2004 r., na samolocie Cessna 185A Skywagon, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „Obsługa - O10”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot samolotu wykonywał loty holownicze podczas treningu akrobacji szybowcowej. Podczas lądowania po siódmym z kolei locie, po przyziemieniu na kierunku 90° na nawierzchni trawiastej i wykonaniu ok. 50 m dobiegu nastąpiło przechylenie samolotu na prawą stronę i zmiana kierunku kołowania. Reakcja pilota sterem kierunku i lotkami nie dawała wyniku, a samolot nadal lekkim łukiem skręcał w prawo. Stwierdziwszy, że lewe koło toczy się normalnie, pilot zdecydował się wyłączyć silnik i nie używać hamulców, by nie pogłębiać przechyłu. Samolot zatrzymał się po zatoczeniu łuku i zmianie kierunku dobiegu o ok. 100°. Po zatrzymaniu przechył pogłębił się, a samolot podparł na końcówce prawego skrzydła. Po opuszczeniu kabiny pilot stwierdził wyłamanie prawej goleni podwozia głównego z jej zamocowania w kadłubie oraz pofalowanie końcówki prawego skrzydła i uszkodzenie prawej lotki. Doszło również do minimalnego kontaktu jednej z łopat śmigła z nawierzchnią lotniska.

Pilot, lat 44, posiadał ważną licencję pilota zawodowego samolotowego i świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego. Nalot ogólny około 1255 godz., w tym na Cessna 185A 13 godz. 27 min.

Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie wypadku.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, uznała, że przyczyną wypadku było oddzielenie się prawej goleni podwozia głównego od jej zamocowania do struktury kadłuba, spowodowane niezauważonym na czas poluzowaniem się nakrętki sworznia mocującego goleń podwozia do okucia w kadłubie, w wyniku którego doszło do stopniowego przeciążania gwintu sworznia i jego zerwania.

Okolicznością sprzyjającą był brak możliwości właściwej bieżącej obsługi technicznej samolotu, spowodowany brakiem jego instrukcji obsługi technicznej u użytkownika

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Ołowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00