Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 109
Wersja aktualna od 2012-11-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 109
Wersja aktualna od 2012-11-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 70
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 listopada 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 88/09

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 luty 2009 r., na samolocie ATR 42-500, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Dym w kabinie pasażerskiej
-
T6”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Na poziomie FL140 piloci zauważyli, że lampka sygnalizacji załączenia pasów bezpieczeństwa na panelu Memo świeciła, mimo że przełącznik „Seat belts” na Overboard Panel był w pozycji wyłączony. Dodatkowo, intensywność świecenia sygnalizacji była większa niż przy normalnej pracy a ręczne sprawdzenie potwierdziło wydzielanie dużej ilości ciepła z okolicy lampki. W tym samym czasie personel pokładowy poinformował o nieprzyjemnym zapachu i dymie jaki pojawił się w przedziale pasażerskim w okolicy miejsc 2, 3 CD. Dodatkowo widoczny był efekt jasnej poświaty w szczelinie między półkami. Załoga lotnicza poinformowała służby ATC, wykonała właściwe listy kontrolne („Smoke” i „Elec Smoke”) oraz zdecydowała o powrocie na lotnisko startu, gdzie poproszono o pierwszeństwo do lądowania. Załoga pokładowa w pierwszej kolejności zmieniła miejsca pasażerom, którzy siedzieli bezpośrednio przy zagrożonych siedzeniach, a następnie do ugaszenia pożaru użyła gaśnicy halonowej. Dalszy lot przebiegał bez przeszkód.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego zdarzenie, że przyczyną poważnego incydentu lotniczego było zwarcie instalacji elektrycznej zasilaczy pod półkami bagażowymi.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez podmiot lotniczy środek profilaktyczny polegający na:

„O zdarzeniu poinformowano załogi na najbliższych zajęciach odświeżających.”

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Ołowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00