Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 106
Wersja aktualna od 2012-11-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 106
Wersja aktualna od 2012-11-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 67
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 listopada 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 784/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 lipca 2011 r., na szybowcu SZD-9bis Bocian 1E, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „System szkolenia - O2”.

2. Opis wypadku lotniczego:

Na lotnisku aeroklubu regionalnego odbywały się loty szybowcowe przy użyciu startu za samolotem. Przygotowania do zorganizowania lotów rozpoczęły się ok. godziny 14-tej. Pierwszy start za samolotem holującym Jak-12M w tym dniu nastąpił o godzinie 15:01. O godz. 15:59 instruktor-pilot wykonał z uczniem-pilotem lot sprawdzający po przerwie w lotach i dopuścił ucznia-pilot do wykonywania lotów samodzielnych. Następnie uczeń-pilot wykonał poprawnie dwa loty samodzielne. Start do trzeciego samodzielnego lotu na ćwiczenie AII/8 rozpoczął się o godzinie 16:32. Przebieg lotu do rozpoczęcia pierwszego zakrętu był prawidłowy. Podczas wykonywania pierwszego zakrętu zespół samolot-szybowiec na wysokości ok. 130 m wleciał w noszenie termiczne i szybowiec znalazł się powyżej samolotu. Zespół zaczął się zniżać. Uczeń-pilot nie mogąc w inny sposób zmniejszyć przewyższenia nad samolotem otworzył hamulce aerodynamiczne. Zespół w konfiguracji, samolot w nurkowaniu a szybowiec na dużym kącie natarcia, nadal zbliżał się do ziemi. Pilot samolotu holującego wyczepił linę holowniczą i po wyrównaniu lotu odleciał w prawo w kierunku lotniska. Szybowiec po krótkotrwałym locie na dużych kątach natarcia wpadł w korkociąg w prawo i po wykonaniu ok. dwóch zwitek zderzył się z ziemią. Podczas zdarzenia instruktor kierujący lotami podawał uczniowi polecenia przez radio dotyczące właściwego postępowania. Część korespondencji była nieczytelna dla ucznia-pilota z powodu jednoczesnego nadawania przez radiostację z samolotu holującego.

Uczeń-pilot doznał poważnych obrażeń a szybowiec został zniszczony. Uczeń-pilot, lat 18, był w trakcie podstawowego szkolenia szybowcowego przy użyciu startu za samolotem holującym. Teoretyczny Kurs Szybowcowy uczeń-pilot ukończył w dniu 27 maja 2011 r. Nalot ogólny 39 lotów w łącznym czasie 6 godz. i 30 min. W tym 5 lotów w czasie 43 min. samodzielnie. Wszystkie loty wykonane na szybowcach typu SZD-9bis Bocian I E.

Warunki meteorologiczne w czasie zaistnienia zdarzenia lotniczego:

Rejon lotniska znajdował się pod wpływem słabego klina wyżowego znad południowej Europy, podstawa chmur ok. 1300 m, widzialność powyżej 10 km, wiatr z kierunku 290° o prędkości ok. 3 m/s, temperatura ok. 27° C, silne nasłonecznienie, brak niebezpiecznych zjawisk.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było:

- nieopanowanie szybowca przez ucznia-pilota po wleceniu zespołu w podmuch termiczny;

- dopuszczenie do wpadnięcia szybowca w korkociąg i niewyprowadzenia z niego po wyczepieniu liny przez pilota samolotu holującego na niskiej wysokości, podczas niebezpiecznego zniżania się zespołu.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było zorganizowanie samodzielnych lotów ucznia-pilota w warunkach występowania podmuchów termicznych.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń.

5. Zalecenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Dyrektor aeroklubu regionalnego

5.1. Dokonać przeglądu procedur w zakresie stałego monitorowania sytuacji pod kątem zagrożeń bezpieczeństwa, organizowania procesu szkolenia praktycznego, podejmowania decyzji o wykonywaniu lotów na podstawie analizy warunków meteorologicznych i terenowych, przewidywanej sytuacji ruchu lotniczego oraz możliwości osób szkolących i szkolonych.

5.2. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zaakceptował przygotowany przez aeroklub regionalny-organizatora szkolenia program naprawczy w celu wznowienia działalności lotniczej na szybowcach, polegający na:

- Przeprowadzeniu zajęć teoretyczno-metodycznych z instruktorami szybowcowymi i pilotami holującymi z zakresu postępowania w sytuacjach niebezpiecznych podczas lotu holowanego za samolotem - zadanie A/II-3 program szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego.

- Przeprowadzeniu zajęć teoretyczno-metodycznych z instruktorami szybowcowymi z zakresu wykonywania lotów szkolnych z uczniami wg zadania A/II-4 (postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych) oraz A/II-5 (wyprowadzenie szybowca z korkociągu) - programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego.

- Zajęcia wyżej wymienione rozszerzono o informacje o zdarzeniach podobnych, które miały miejsce w ostatnich latach w różnych aeroklubach.

- Omówieniu odpowiedzialności instruktorów: szkolących, egzaminujących i nadzorujących podczas realizacji szkoleń.

- Przeprowadzeniu szkolenia standaryzacyjnego dla instruktorów szybowcowych w pełnym zakresie oferowanych szkoleń szybowcowych, zawartych w programie szkolenia szybowcowego oraz procedur opisanych w Instrukcji Szkolenia.

- Wznowieniu lotów uczniów-pilotów poprzedzono szkoleniem teoretycznym z zakresu postępowania w sytuacjach niebezpiecznych podczas lotu holowanego za samolotem, wyprowadzenie szybowca z korkociągu oraz minimum jednym lotem kontrolnym (A/II-7), ale nie mniej niż przewiduje A.3.7 - kontrola wyników szkolenia i wznowienie po przerwie w lotach przed lotami samodzielnymi, zgodnie z Programem Szkolenia Szybowcowego Aeroklubu Polskiego.

Zajęcia ujęte w programie naprawczym zostały zrealizowane do 30 lipca 2011 r.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Ołowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00