Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-09-11
Wersja aktualna od 2012-09-11
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 56
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 września 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 788/12
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 lipca 2012 r., na szybowcu SZD-9bis 1E Bocian, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „Inne - E8”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Podczas przelotu szybowcowego, warunek do licencji wg zad. AVI ćw.4 Programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego, na skutek zaniku noszeń termicznych spowodowanego tzw. kryzysem termicznym, instruktor-pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Z wysokości ponad 500 m rozpoczął sprawdzanie wybranego pola, szukając jednocześnie noszeń. Poinformował ucznia-pilota o wyborze miejsca lądowania, kierunku podejścia oraz wykonał kilka okrążeń w rejonie i nad wybranym polem. Ze względu na typ szybowca i fakt wykonywania lotu instruktorskiego, z wysokości około 300 m nad polem instruktor zbudował normalny krąg. Miejsce wybrane do lądowania było pod stok, z podejściem znad budynków. Czwarty zakręt został wykonany na wysokości około 150 m. Podejście było wykonywane na hamulcach, z prędkością podejścia 85 km/h, załamanie bez hamulców, z wytrzymaniem nad powierzchnią pola. Po przyziemieniu prawe skrzydło zaczepiło o zboże (pszenica ozima o wysokości 60-80 cm), nastąpił szybki cyrkiel, a szybowiec stracił kierunek o 90°. W wyniku obrotu nastąpiło złamanie części ogonowej szybowca.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek, że przyczyną wypadku lotniczego było lądowanie w wysokiej uprawie.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:
- brak pól z niską uprawą w rejonie, w którym lądował szybowiec;
- błąd taktyczny polegający na nieprzeczekaniu kryzysu termicznego na większej wysokości w rejonie, w którym występowały jeszcze noszenia termiczne.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez aeroklub regionalny środek profilaktyczny polegający na:
„Omówieniu zaistniałego zdarzenia z całym personelem latającym Aeroklubu Białostockiego oraz przypomnieniu techniki wykonywania przelotów szybowcowych, jak i procedury wyboru odpowiedniego terenu do lądowania przygodnego.”
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |