Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 83
Wersja aktualna od 2012-09-11
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 83
Wersja aktualna od 2012-09-11
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 56
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 11 września 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 788/12

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 lipca 2012 r., na szybowcu SZD-9bis 1E Bocian, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „Inne - E8”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Podczas przelotu szybowcowego, warunek do licencji wg zad. AVI ćw.4 Programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego, na skutek zaniku noszeń termicznych spowodowanego tzw. kryzysem termicznym, instruktor-pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Z wysokości ponad 500 m rozpoczął sprawdzanie wybranego pola, szukając jednocześnie noszeń. Poinformował ucznia-pilota o wyborze miejsca lądowania, kierunku podejścia oraz wykonał kilka okrążeń w rejonie i nad wybranym polem. Ze względu na typ szybowca i fakt wykonywania lotu instruktorskiego, z wysokości około 300 m nad polem instruktor zbudował normalny krąg. Miejsce wybrane do lądowania było pod stok, z podejściem znad budynków. Czwarty zakręt został wykonany na wysokości około 150 m. Podejście było wykonywane na hamulcach, z prędkością podejścia 85 km/h, załamanie bez hamulców, z wytrzymaniem nad powierzchnią pola. Po przyziemieniu prawe skrzydło zaczepiło o zboże (pszenica ozima o wysokości 60-80 cm), nastąpił szybki cyrkiel, a szybowiec stracił kierunek o 90°. W wyniku obrotu nastąpiło złamanie części ogonowej szybowca.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek, że przyczyną wypadku lotniczego było lądowanie w wysokiej uprawie.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były:

- brak pól z niską uprawą w rejonie, w którym lądował szybowiec;

- błąd taktyczny polegający na nieprzeczekaniu kryzysu termicznego na większej wysokości w rejonie, w którym występowały jeszcze noszenia termiczne.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez aeroklub regionalny środek profilaktyczny polegający na:

„Omówieniu zaistniałego zdarzenia z całym personelem latającym Aeroklubu Białostockiego oraz przypomnieniu techniki wykonywania przelotów szybowcowych, jak i procedury wyboru odpowiedniego terenu do lądowania przygodnego.”

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00