Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-09-10
Wersja aktualna od 2012-09-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 55
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 września 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 607/12
Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 czerwca 2012 r., na paralotni Pluto L z napędem, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Postępowanie umyślne - H1”.
2. Opis okoliczności poważnego wypadku lotniczego:
Pilot wystartował na paralotni z napędem do lotu rekreacyjnego. Następnie dołączył do pięciu innych pilotów znajdujących się już w powietrzu. Grupa paralotni kontynuowała lot w kierunku rzeki San. Pilot mijając pierwsze gospodarstwo w miejscowości obserwował linie wysokiego napięcia biegnące wzdłuż trasy przelotu, jednakże nie zauważył linii, które usytuowane były w poprzek toru jego lotu na wysokości około 10 m. Lot wykonywany był na wysokości tych linii. Pilot zderzył się z linią wysokiego napięcia i spadł na ziemię. Zgodnie z relacją pilota główną przyczyną niezauważenia linii biegnących w poprzek toru lotu był fakt wykonywania lotu w kierunku pod słońce i w ciemnych okularach. Wskutek zdarzenia pilot doznał ciężkich obrażeń ciała.
Pilot, lat 34, posiadał ważne świadectwo Kwalifikacji pilota paralotni.
3. Przyczyna poważnego wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było wykonywanie przelotu na zbyt małej wysokości.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |