Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 81
Wersja aktualna od 2012-09-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 81
Wersja aktualna od 2012-09-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 54
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 września 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 740/12

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 lipca 2012 r., na szybowcu SZD-9bis 1E Bocian, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne
- H4” .

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Na lotnisku aeroklubu odbywały się loty szkolne szybowcowe wg Zadania AI - Szkolenie za wyciągarką ćw. 1 - Zapoznanie z wrażeniami z lotu. Loty z uczniami wykonywał instruktor-pilot szybowcowy 1 kl. Do godziny 8.30 wykonano bez zakłóceń 6 lotów. Podczas wznoszenia w kolejnym locie, na wysokości ok. 230 m AGL instruktor-pilot, chcąc uniknąć wlotu w odizolowaną ławicę chmur ok. 3/8 Sc, oddał gwałtownie drążek od siebie z jednoczesnym wyczepieniem liny wyciągarkowej. Manewr ten spowodował wpadnięcie prawym skrzydłem szybowca w opadającą na pilociku linę wyciągarkową, która zaczepiła o wewnętrzną prawą lotkę w pobliżu zawiasu mocującego ze skrzydłem. Wyciągarkowy odciął linę, która pozostała przy szybowcu. Pilot zachowując sterowność nad szybowcem, po wytrąceniu w prawym zakręcie wysokości, wylądował bezpiecznie na pasie trawiastym. Nikt nie doznał obrażeń ciała. Lekkiemu uszkodzeniu w postaci przetarcia na długości ok. 6 cm uległ keson prawej wewnętrznej lotki szybowca. Po zdarzeniu przeprowadzono odprawę omawiając zaistniałą sytuację.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną zdarzenia było wykonanie niewłaściwego manewru w celu wyczepienia liny wyciągarkowej.

Okolicznością sprzyjającą zdarzeniu było wykonywanie lotów przy niskiej podstawie chmur.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie w uchwale zamieściła następujący komentarz:

„Trudno jest nie zwrócić uwagi, że przy prawidłowej organizacji lotów, zostałyby one przerwane w momencie obniżenia podstawy chmur do wysokości utrudniającej (uniemożliwiającej) wykonanie prawidłowego startu za wyciągarką. Jednak nawet w takim przypadku, prawidłowym działaniem ze strony instruktora powinno być przekazanie przez radio komendy do wyciągarkowego „PRZERWIJ CIĄG” i po ustaniu ciągu wyczepienie liny. Przerwanie ciągu przez wyciągarkowego mogłoby nastąpić również po utracie możliwości obserwacji szybowca, np. po wleceniu w chmurę. Działanie instruktora polegające na gwałtownym oddaniu drążka w celu uniknięcia wlecenia w chmurę stratus było nieracjonalne, gdyż szybowiec nie może zderzyć się z chmurą.

Komisja przypomina, że do podobnego zdarzenia doszło 1 sierpnia 2009 r. podczas lotów szkolnych na lotnisku Lublin Radawiec w wyniku czego dwie osoby odniosły bardzo poważne obrażenia, a szybowiec został doszczętnie zniszczony.”

5. Zalecenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Dyrektor aeroklubu regionalnego

5.1. Dokonać lotu sprawdzającego z instruktorem-pilotem uczestniczącym w zdarzeniu, uwzględniając w szczególności postępowanie w sytuacjach awaryjnych.

5.2. Dokonać przeglądu procedur w zakresie stałego monitorowania sytuacji pod kątem zagrożeń bezpieczeństwa, organizowania procesu szkolenia praktycznego, wykonywania lotów szkoleniowych; podejmowania decyzji o wykonywaniu lotów na podstawie analizy warunków meteorologicznych i terenowych, przewidywanej sytuacji ruchu lotniczego oraz możliwości osób szkolących i szkolonych, a także bieżącego reagowania na przypadki niewłaściwego postępowania w zakresie szkolenia lotniczego.

5.3. Przygotować program naprawczy po zdarzeniu lotniczym i przedstawić go Prezesowi ULC. Podjąć stosowne działania naprawcze i udowodnić, że ośrodek szkolenia lotniczego we właściwy sposób zarządza bezpieczeństwem, w zakresie działalności, o jaką się ubiegał tzn., że dalszy proces szkolenia będzie zgodny z posiadanym certyfikatem, że nałożona odpowiedzialność na kierownictwo w zakresie wymagań certyfikatu ośrodka szkolenia lotniczego będzie spełniana przez cały okres obowiązywania certyfikatu.

Ośrodki szkolenia szybowcowego

5.4. Dokonywać na bieżąco wszechstronnej oceny przydatności lotniczej instruktorów w trakcie całego procesu szkolenia.

5.5. Zaleca się zapoznanie z komunikatem Nr 49 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 sierpnia 2012 r. w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 797/12 (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 75) oraz z komunikatem Nr 58 z dnia 31 sierpnia 2011 r. w sprawie zdarzenia lotniczego 603/09 (Dz. Urz. ULC z 2011 r. poz. 84).

Wicprezes ds. Transportu Lotniczego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00