Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 78
Wersja aktualna od 2012-08-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 78
Wersja aktualna od 2012-08-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 52
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 sierpnia 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 724/12

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 lipca 2012 r., na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

W trakcie startu do lotu egzaminacyjnego na licencję pilota szybowcowego, po przedłużonym rozbiegu (start za wyciągarką w warunkach słabego tylnego wiatru), uczeń-pilot oderwał szybowiec od ziemi, ale prędkość lotu była za mała, aby przejść na wznoszenie. Po osiągnięciu wysokości około 3-4 m rozwinął się spadochronik (przy linie wyciągarkowej), a szybowiec lewym skrzydłem wyprzedził go zabierając za sobą linę wyciągarkową. Instruktor-egzaminator natychmiast wyczepił linę i przejął sterowanie. Lina owijała skrzydło na wysokości hamulców aerodynamicznych. Pomimo kilku prób instruktorowi nie udało się zsunąć liny ze skrzydła. Szybowiec lądował na wprost, w końcowej fazie dobiegu lekko tracąc kierunek. Wskutek przewijania się liny po powierzchni skrzydła doszło do nieznacznego uszkodzenia powierzchni lewego skrzydła (wypiłowana krawędź natarcia w dwóch miejscach, porysowana powierzchnia kesonu na długości ok. 1,5 m oraz dwa nacięcia nakładki dociskowej hamulca aerodynamicznego). Po zdarzeniu zmieniono kierunek startu na przeciwny.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną zdarzenia było zbyt późne wyczepienie liny wyciągarkowej po jej zluźnieniu.

Okolicznościami sprzyjającymi zdarzeniu były:

- start z tylnym wiatrem;

- niewystarczająca siła ciągu wyciągarki w początkowej fazie startu, co uniemożliwiło przejście szybowca na strome wznoszenie.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00