Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 77
Wersja aktualna od 2012-08-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 77
Wersja aktualna od 2012-08-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 51
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 sierpnia 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 760/12

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 lipca 2012 r., na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

W trakcie szkolenia ucznia-pilota (lat 17) na nowy rodzaj startu (za wyciągarką), po locie sprawdzającym, uczeń-pilot wykonał pierwszy samodzielny start za wyciągarką. Po prawidłowym wznoszeniu i odczepieniu liny wykonał krąg. W trakcie podprowadzenia do lądowania uczeń spóźnił fazę wyrównania. Przyziemił przy prędkości 80 km/h, odbił się i przyziemił ponownie. W chwili drugiego przyziemienia nastąpiło uszkodzenie struktury szybowca w rejonie belki ogonowej i rozklejenie dolnej spoiny na długości ok. 1 metra. Profil lotu w fazie podejścia, kierunek i prędkość były prawidłowe.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną zdarzenia było spóźnienie fazy wyrównania w trakcie lądowania pod stok, co doprowadziło do przyziemienia z odbiciem.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowane przez organizatora szkolenia lotniczego, środki profilaktyczne polegające na:

- zalecenia dla ucznia-pilota: wznowić przeszkolenie za wyciągarką ze szczególnym naciskiem na profil lądowania pod stok;

- zalecenia metodyczne dla instruktorów ośrodka: zwiększyć uwagę w zakresie szkolenia lądowania pod stok.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00