Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 74
Wersja aktualna od 2012-08-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 74
Wersja aktualna od 2012-08-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 48
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 sierpnia 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1161/11

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 września 2011 r., na samolocie PZL-101A Gawron, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Inne - T12”
.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Podczas przeglądu polotowego mechanik stwierdził brak możliwości otwarcia prawych drzwi kabiny oraz pęknięcie płóciennego obramowania prawej przedniej szyby kabiny i wiatrochronu. Dokładniejsze oględziny wykazały pęknięcie i wzajemne przemieszczenie dwóch rurek kratownicy kadłuba w okolicy węzła mocowania przedniego dźwigara prawego skrzydła. Samolot wyłączono z eksploatacji.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zapoczątkowane zmęczeniowo pęknięcie prawej rurki obramowania prawej szyby wiatrochronu i przedniej prawej szyby kabiny wskutek długotrwałej eksploatacji, niewykryte z powodu wynikającego z cech konstrukcyjnych braku możliwości dokonywania przeglądów stanu elementów struktury wobec ich trwałego oklejenia tkaniną.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL przyjęła do wiadomości działania profilaktyczne podjęte przez aeroklub regionalny, tj. omówienie zdarzenia z personelem latającym i technicznym aeroklubu.

Ze względu na charakter zdarzenia powiadomiono o nim natychmiast Urząd Lotnictwa Cywilnego, który podjął bezzwłocznie działania profilaktyczne i dnia 29 września 2011 r. wydał Dyrektywę Zdatności Nr SP-0003-2011-A, wprowadzającą obowiązek wykonywania odpowiednich przeglądów węzłów kratownicy kadłuba samolotów PZL-101/PZL-101A Gawron i Jak-12A/Jak-12M. Wobec wydania ww. Dyrektywy Zdatności Komisja nie formułuje zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00