Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-08-10
Wersja aktualna od 2012-08-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 48
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 sierpnia 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1161/11
Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 września 2011 r., na samolocie PZL-101A Gawron, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Inne - T12” .
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Podczas przeglądu polotowego mechanik stwierdził brak możliwości otwarcia prawych drzwi kabiny oraz pęknięcie płóciennego obramowania prawej przedniej szyby kabiny i wiatrochronu. Dokładniejsze oględziny wykazały pęknięcie i wzajemne przemieszczenie dwóch rurek kratownicy kadłuba w okolicy węzła mocowania przedniego dźwigara prawego skrzydła. Samolot wyłączono z eksploatacji.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było zapoczątkowane zmęczeniowo pęknięcie prawej rurki obramowania prawej szyby wiatrochronu i przedniej prawej szyby kabiny wskutek długotrwałej eksploatacji, niewykryte z powodu wynikającego z cech konstrukcyjnych braku możliwości dokonywania przeglądów stanu elementów struktury wobec ich trwałego oklejenia tkaniną.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL przyjęła do wiadomości działania profilaktyczne podjęte przez aeroklub regionalny, tj. omówienie zdarzenia z personelem latającym i technicznym aeroklubu.
Ze względu na charakter zdarzenia powiadomiono o nim natychmiast Urząd Lotnictwa Cywilnego, który podjął bezzwłocznie działania profilaktyczne i dnia 29 września 2011 r. wydał Dyrektywę Zdatności Nr SP-0003-2011-A, wprowadzającą obowiązek wykonywania odpowiednich przeglądów węzłów kratownicy kadłuba samolotów PZL-101/PZL-101A Gawron i Jak-12A/Jak-12M. Wobec wydania ww. Dyrektywy Zdatności Komisja nie formułuje zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |