Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-08-10
Wersja aktualna od 2012-08-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 47
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 sierpnia 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 250/12
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 kwietnia 2012 r., na paralotni Nucleon 27 z napędem, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”..
2. Opis okoliczności wypadku:
Podczas lotu pilot wleciał w obszar turbulencji nad terenem porośniętym drzewami. Na wysokości około 25 m, w czasie dynamicznego wykonywania zakrętu, nastąpiło jednostronne podwinięcie boczne skrzydła paralotni. Paralotnia zaczęła opadać w rotacji. Wskutek reakcji pilota skrzydło wypełniło się i rozpoczęło stabilny lot, natomiast pilot bezwładnie kontynuując rotację pod ustabilizowanym już skrzydłem, wykonał dodatkowy obrót, który doprowadził do skręcenia linek. Pomimo podjętych prób ich odkręcenia pilot nie był w stanie powrócić do normalnego układu lotu. Wyłączył silnik i przygotował się do twardego lądowania. Podczas lądowania pilot doznał poważnych obrażeń ciała. Ze względu na zbyt małą wysokość, na której zaistniało zdarzenie, pilot nie zdążył zmienić niewłaściwego położenia w jakim się znalazł po napełnieniu skrzydła.
Pilot, lat 43, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego. Nalot ogólny około 250 godz.
Warunki atmosferyczne podczas zdarzenia: wiatr o prędkości do 4 m/s, z występującą termiką.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek, że przyczyną wypadku było wykonywanie lotu na małej wysokości w pobliżu drzew przy występowaniu silnych podmuchów wiatru i turbulencji.
Nie wyklucza się, że czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia było zbyt dynamiczne wykonanie zakrętu w panujących warunkach.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez użytkownika środek profilaktyczny polegający na: „Precyzyjnym sprawdzaniu warunków pogodowych w fazie planowania lotów”.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |