Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 73
Wersja aktualna od 2012-08-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2012 poz. 73
Wersja aktualna od 2012-08-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 47
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 sierpnia 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 250/12

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 kwietnia 2012 r., na paralotni Nucleon 27 z napędem, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne
-
H4”..

2. Opis okoliczności wypadku:

Podczas lotu pilot wleciał w obszar turbulencji nad terenem porośniętym drzewami. Na wysokości około 25 m, w czasie dynamicznego wykonywania zakrętu, nastąpiło jednostronne podwinięcie boczne skrzydła paralotni. Paralotnia zaczęła opadać w rotacji. Wskutek reakcji pilota skrzydło wypełniło się i rozpoczęło stabilny lot, natomiast pilot bezwładnie kontynuując rotację pod ustabilizowanym już skrzydłem, wykonał dodatkowy obrót, który doprowadził do skręcenia linek. Pomimo podjętych prób ich odkręcenia pilot nie był w stanie powrócić do normalnego układu lotu. Wyłączył silnik i przygotował się do twardego lądowania. Podczas lądowania pilot doznał poważnych obrażeń ciała. Ze względu na zbyt małą wysokość, na której zaistniało zdarzenie, pilot nie zdążył zmienić niewłaściwego położenia w jakim się znalazł po napełnieniu skrzydła.

Pilot, lat 43, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego. Nalot ogólny około 250 godz.

Warunki atmosferyczne podczas zdarzenia: wiatr o prędkości do 4 m/s, z występującą termiką.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek, że przyczyną wypadku było wykonywanie lotu na małej wysokości w pobliżu drzew przy występowaniu silnych podmuchów wiatru i turbulencji.

Nie wyklucza się, że czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia było zbyt dynamiczne wykonanie zakrętu w panujących warunkach.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowany przez użytkownika środek profilaktyczny polegający na: „Precyzyjnym sprawdzaniu warunków pogodowych w fazie planowania lotów”.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00