Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-07-27
Wersja aktualna od 2012-07-27
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 lipca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 422/12
Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 maja 2012 r., na paralotni FreeX Flair S, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot paralotni wystartował z progu Garbu Pińczowskiego przy prędkości wiatru ok. 4 - 5 m/s (prostopadłego do czoła garbu). Po starcie wykonywał lot żaglowy, przemieszczając się wzdłuż nachylenia (stoku) ze stałym wznoszeniem do wysokości około 150 m nad miejscem startu. Na tej wysokości prędkość wiatru przekroczyła prędkość postępową paralotni, co spowodowało przemieszczanie paralotni na zawietrzną stronę garbu, nad teren zalesiony. Paralotnia znalazła się w obszarze turbulentnego powietrza i gwałtownie zaczęła tracić wysokość. Pilot wydostał się z obszaru rotorów, gdy był na wysokości około 20 m nad koronami drzew. Lądowanie odbyło się w koronach drzew. Pilot wskutek upadku na ziemię, z wysokości około 12 m, doznał poważnych obrażeń.
Pilot, 61 lat, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji pilota paralotni.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek. Przyczyną wypadku lotniczego było wykonywanie lotu przy wietrze, którego prędkość przekraczała prędkość postępową paralotni, co doprowadziło do wlotu w strefę rotorów po zawietrznej stronie stoku. Pilot nie odniósł obrażeń ciała.
Okoliczność mogąca mieć wpływ na przebieg zdarzenia:
Nie wyklucza się, iż właściwości lotno-techniczne, wynikające ze stopnia zużycia paralotni, miały wpływ na osiągane parametry lotu, w tym jej prędkość postępową.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa: PKBWL nie zaproponowała zaleceń.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Właściciele, użytkownicy paralotni
5.1. Podczas wykonywania lotów żaglowych zwracać uwagę na ograniczenia eksploatacyjne paralotni, a w szczególności na ich stosunkowo niewielkie prędkości postępowe, które przy zmiennej i nieznanej prędkości wiatru powyżej miejsca startu mogą, w skrajnych warunkach, uniemożliwić przemieszczanie się w zaplanowanym kierunku, a w szczególności w stronę nawietrzną, nawet mimo odpowiednich warunków w miejscu startu.
5.2. Zaleca się aby podczas lotu żaglowego, w miejscu o nieznanym gradiencie prędkości wiatru z wysokością, szczególnie podczas warunków bliskich prędkości postępowej paralotni, nie wykonywać bezpośrednio po starcie lotu wzdłuż wzgórza i wzdłuż obszaru noszeń lecz starać się, do czasu zapoznania się z warunkami w obszarze noszeń, przemieszczać się na ich przedpole, na nawietrznej stronie wzgórza, natomiast lot wzdłuż wzgórza i obszaru noszeń wykonywać dopiero po tej ocenie i z zachowaniem należytej uwagi.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |